torsdag 3. mai 2012

Vanilje is, med ekte vanilje

Vanilje is er en av familiens sommerfavoritter med rørte jordbær og sjokoladebiter.

Ekte vanilje er mye brukt i dag sammenlignet med da jeg vokste opp.
Vaniljen er opprinnelig fra mexico, Totonac folket som bodde i Mazatlan området kultiverte planten og kalte vaniljenstengene for Tlilxochitl, svart blomst pga utseende.


Det var Hernán Cortés som introduserte vaniljen til den Europa samtidig med sjokoladen.
Klikk på Wikipedia linken HER for å lese mer


Jeg bruker 

4,5 dl fløte
2 dl helmelk
5 eggeplommer
100 g sukker
(jeg har brukt 50 g vanilig farin og 50 g rårørsukker)
1 vaniljestang
Jeg varmer opp melk sukker og vanilje, vanilje stangen har jeg slittet i to
varm opp til like under kokepunktet, pass på at det ikke begynner å koke for da får du snerke på blandingen din. etter 10 minutter trekker jeg blandingen av varmen og blander inn hvispet eggeplomme og la blandingen tykne til saus og ha i fløte
Du kan lage den på gamle måten en metallgryte i en balje med is, salt og vann. Salt gjør at frysepunktet er lavere enn 0 grader Celsius, dette tar tid.
Eller så kan du bruke iskremmaskin.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...