onsdag 27. november 2013

Rakfisklag på Frognerseteren

Noen må ha forstått at jeg er interessert i norsk mattradisjoner for jeg ble invitert til rakfisklag på Frognerseteren. Selv om jeg har bodd her i over 40 år, har jeg ikke smakt rakfisk før og jeg må nok si at mine interesser for norske mattradisjoner heller mer mot det søte.


Vi ble ønsket velkommen av Halvor Heuch som bød på både dram, øl og flatbrød med rakfisk mousse.
Rakfiskmousse hmmmm, mitt første møte med fiskeretten med den spesielle eimen.
På invitasjonen stod det også at vi skulle lage rakfisk, rense, salte og legge fisken i tønne.
Fy så kaldt det var å rense fisk ute i blåsten på Frognerseteren en kald november ettermiddag.
Jeg fikk instrukser på hvordan man best skulle rense fisken og det var tre snitt før jeg skulle dra ut gjeller og innvoller i et tak. Jeg fikk nå renset og vasket den såpass at fisken fikk lov til å bli lagt ned i tønna.
Vel inne fikk vi fikk servet rakfisk fra Noraker gård i Valdres og Nils Nordaker som er den 14. generasjon som driver gården fortalte oss om hvordan de odlet og laget rakfisk. 
Det var hans foreldre som startet med oppdrett av fisk med videreforedling til rakfisk i 1969
Siden den gang har rørsystemet fra kraftverket blitt benyttet og utvidet til fiskeoppdrettsanlegget. Den første sesongen var produksjonen på totalt ca 100 kg. I løpet av årene har dette økt til en produksjon på ca 30 tonn.
Utmarkene til Noraker gård har mange fiskerike fjellvann og på sommerstid ble det fisket mye i forbindelse med støllivet. Raking ble løsningen på å konservere fin matfisk for vinteren, Noraker som flere gårder i områdethadde sine tradisjoner for hvordan de raket fisken.
På 1800-tallet ble flere fiskevann på eiendommen kultivert. Et mindre vassdrag ga grunnlag for bl.a kvernhus, oppgangssag og kraftasjon. 
Rent vann er det som gir fisken høy kvalitet og i dag føres store mengder fjellvann fra 900 m.o.h. i rør ned til oppdrettsanlegget. Høyt trykk på vannet gir selvrensende dammer og rask vannutskifting. I den sterke vannstrømmen får fisken også god mosjon og trivsel, noe som igjen er viktig for kvaliteten på fiskekjøttet. Ved opptak blir fisken bedøvet, nedkjølt, avlivet, sløyet, vasket og lagt ned til rak i løpet av to timer.
Raking er naturens konserveringsmetode og i det fisken slaktes, starter nedbrytingen , fisken får da lenger holdbarhet, blir lettere å fordøye og danner aromastoffer.
Fermentering som konservering er en gammel metode å oppbevare mat på og er kjent i mange kulturer verden over.

Til rakfisken fikk vi severt Rakfiskakevitt og to forskjellige øl Halvors Jul og Nissemor
Vi fikk virkelig smakt på rakfisk, det ble servert mild, lagret og vellagret fisk fra Noraker pluss tre andre spesialrakfisk laget på villfisk, den helt til venstre er en tre år gammel villfisk.
Jeg begynte strategisk med mild, så lagret, vellagret for å spise meg opp til den tre år gamle. Bygge opp smaksløkene med lynfart så og si:)
Vel det funket ikke jeg slet virkelig med de veldig gamle, men heldigvis ble det servert poteter, hakket rødløk, purreløk, rømme, lefsser og kjempegodt flatbrød og da gled det lettere ned.
Jeg tror dette er en vanesak og jeg har blitt fortalt at barn må smake på noe 25 ganger før de liker det og jeg får bare forsøke meg 24 ganger til. Neida, det var ikke så ille, men jeg tror ikke jeg vil benytte meg av det som kosemat med det første.
Måltidet ble avsluttet med multeis, multer og pepperkake
Jeg koste meg jeg og det ble spist og drukket ganske godt:)









2 kommentarer:

  1. Ahhh, jeg hadde sååå lyst å bli med, men det ble litt langt å dra på en mandag for meg dessverre, kanskje neste år :)

    Klem Ingvild

    SvarSlett
  2. Åh, grøss og gru...
    Jeg har vokst opp med en far som elsket rakfisk og som fikk det av en kollega som laget selv.
    Syns ennå jeg kjenner lukta rive i nesa.
    Det der er mat for spesielt interesserte... :)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...