fredag 1. november 2013

Dekadent eggerøre med hvit trøffel

Dekadent og råflott eggerøre for oss som bor langt unna trøffelens hjemland, men noen ganger kan man unne seg noe godt.
Det er sesong for ferske trøfler og jeg har fått tak i hvit trøffel, men har du ikke så kan du bruke, trøffelpasta som man kan kjøpe på tube eller på glass.
Under har jeg en liten krukke med trøffel- og parmesankrem og hvit trøffelkrem som jeg har kjøpt på Galleri Kvinnelist på Røed gård på Jeløy. Når man skal kjøpe slike produkter er det viktig å sjekke innholdsfortegnelsen for noen ganger kan slike produkter være blandet ut med annen type sopp.





Det smaker herlig og unner meg og familien dette en gang i blant.
Jeg husker jeg så en tv-serie for mange år siden, Et år i Provence het den og det var en trøffel episode hvor de spiste akkurat eggerøre med trøffel. Det jeg husker godt var at re spiste den med med håndkle over hodet, dekket til seg og maten slik at aromaen ikke skulle forsvinne ut i rommet:)

4 porsjoner
8-10 egg fra frittgående høns
2 ss klarnet smør
0,6 dl kremfløte
klype salt
Ca. 25 g fersk hvit trøffel

Klarnet smør er smeltet smør uten melkestoffene.
Smelt smør i en liten kasserolle og det hvite melkestoffet synker til bunns og etterhvert karamellisere seg, det klare gylne fettet på toppen er det su skal bruke. 

Varm opp det klarnet smør i en panne på medium varme
Visp sammen egg, fløte og salt i 2-3 minutter, ha i litt høvlet trøfler i 1-2 ts. Du kan lage røren noen timer i forveien men legg plast over bollen og la røren stå kaldt til du skal bruke den.
Stek røren og rør om med jevne mellomrom slik at ikke røren brenner seg og blir jevnt stekt.
Eggerøren er ferdig  mens røren fremdeles er litt våt, varmen i pannen vil fortsette å koke røren  når du tar den av platen.
Legg røren på på varme tallerken og pynt med tynne trøffelskiver. Server med godt ristet brød til.

Du kan lese mer om trøffelen HER
Den mest etterspurte hvite trøffelen(Tuber Magnatum) kommer fra områdene rundt Alba og Asti, de er de mest aromatiske. Den jeg har brukt er Tuber Borchii og er fra Umbria, ikke like aromatisk med god den også.
Trøffelkremen som er avbildet over er en blanding av de to hvite.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...