søndag 19. august 2012

Snikktitt i mathallen 1, produkter

klikk på bildene, bildene er lenket til deres respektive sider
49 matbloggere pluss meg har vært så heldig å få en liten smak, titt på hva som kommer i mathallen før den åpner i oktober i år.


Ina og Ina fra matbloggsentralen har med sammarbeid med utviklerene av mathallen klart å få til et  matbloggtreff hvor over 20 av de 30 av mathallens butikker og restauranter var representert.
Vi fikk prøvesmakt masse utrolig god mat og drikke. Det var ikke bestandig så godt lys inne på Dansens hus hvor arrangementet ble hold så bildene blir der etter, men jeg har forsøkt å velge ut de beste etter mine manglende fotografi evner:)
Mathallen vil være et samlingssted hvor man kan finne varer man ikke finner over alt, nische produkter og sensongbaserte varer og forstod jeg det riktig skulle prisene også være konkurransedyktige, så vi shopping og matglade har ingenting å frykte.
Mathallen har også gjort plass til Tine selv om de er en stor industriell bedrift, men de har bedt Tine om å lage et spesialkonsept som bare vil bli solgt her og ikke i vanlig butikk. Dette blir spennende, dere ser såvidt layout av butikken og kjøkkenet bak Tines nye embalasje som vil være fylt med herlige produkter fra Tine som du bare kan få kjøpt her. 
Tre søte jenter ved Tinestanden med kjempesøte forkler som jeg falt for.

Her har vi Friends Fair Trade med masse økologisk og fairtrade varer, alt fra godter, sauser, kaffe og drikker.
Under ser der innholdet i goodiebagen som vi fikk ved siden av alle smaksprøvene, kaffe, cola og sjokolader, barna mine gleder seg til å prøvesmake.

VIA ITALIA en liten familiebedrifte med en startet av en familie med forkjærlighet til Italia og alt det godt som landet har å by på. De vil importere økologisk gårdsmat fra Italia og jeg fikk smake på herlig skinke og olivenolje som de kommer til å ha i butikken sin.
Litt goodies fra Via Italia ingredienser og oppskrift på minestronesupppppe med speltgryn og linser.
Jeg elsker minestronesuppe, så denne skal jeg forsøke meg på så fort så mulig.

Solberg & Hansen vil ha, slik jeg forstår det en liten butikk/kursted hvor du kan kjøpe, nyte og lære det meste om kaffe.
Jeg pleier å si at jeg ikke har blitt voksen nok til å ha lært meg å nyte kaffe ennå og skal jeg konsumere kaffe er det ofte cappuccino, cafe latte eller en cafe mocca.
I går vikk jeg smake på denne kaffen Rukira fra Kenya og den var mye mere fruktigere enn det jeg har smakt tidligere. ekspertene hos Solberg & Hansen forklarte meg en ting og to som jeg ikke vist om kaffe tidligere. Kanskje jeg skulle ta meg et kurs og lærer meg å tilberede og nyte denne mørke drikken som de fleste i den voksne verden liker( jeg blir 42 snart:) )

Atelier er en satelitt av Xich Lo på Eger ved Egertorget
her i mathallen vil de severe asiatisk tapas og for de som har vært å spist på restauranten, kan bare glede seg til dette, for det jeg smakte var like godt som det jeg har spist på Xich Lo.
De hadde mye eksotisk frukt på standen deres og blant annet denne Jack frukten, dessverre måtte jeg se langt etter den siden jeg er allergisk, men den er bare kjempegod(hadde jeg bare hatt med meg allergimedisinene mine)

Baker Nikolaisen vil være der med masse god gjærbakst, kaker og  deserter som de baker selv, et ærverdig bakeri med tradisjonelle produksjonsmetoder.



I Kongens Hage har et fantastisk konsept og det er kortreist mat,  mat fra Østfolld, Akershus, Oslo og Buskerud. Butikkens eies og drives av de ansatte og leverandørene, dette blir altså et gårdsutsalg midt i byen.
Jeg var litt skeptisk til å smake denne kaninen og sikret meg litt mer eplejuice fra Egge gård for å skylle ned smaken, men det var ikke nødvendig det var kjempe godt og mørt, kaninen hadde en veldig behagelig smak, absolutt vært å prøve. Det var også smaksprøver på hjorteburgere og laks.

Husets drives av en gjeng ivrige mat entusiaster som skal selge gode råvarer av kjøtt og meieriprodukter.
Her fikk jeg smake på kalvetartar med vaktelegg
Her må jeg nok beklage for jeg husker ikke alt som var på men det var en røkt ost som de kalte Nyr som også finnes urøkt, det var syltede grønnsaker og dill marengs.


Champaneria er et sted mine barn helt sikkert vil at jeg handler på, de elsker Iberico skinke,
Jamón Ibérico de Jabugo.
Jeg kan ikke si noe annet enn at det var godt og kommer helt sikkert til å kjøpe.

Barramon åpner en Pintxos bar i mathallen
Beklager Barramon men dette var faktisk det beste bildet, men hvis det er en trøst så skal jeg forsøke å lage den etter oppskriften jeg fikk, kongekrabbe med chili/koriander majones og mangosalsa.
og håper på bedre bilder da.

Stange vil også være representert, saftigerer eller mørere kylling er vanskelig å finne.
Jeg falt for dette kjøretøyet jeg da:) 

Smak av Valdres, her presenteres det ypperste som Valdres har å tilby av mat og drikke.


Delikatysk
Hjemmelaget tyske retter med tilbehør og krydder fra egen parsellhage ikke langt fra Vulkan.

Hello Good Pie
Norges første butikk dedikert til paier

Det var mange aktører på på matblogg treffet og ikke alle fikk jeg snakket med eller tatt bilder av, dessverre.

Den blinde ku fra et meieri i Ås.
Øltorget og ølakademiet som du kan lese mer om HER
Frøya sjømat
Sousvide, leverandør av kjøkkenutstyr
Sultan frukt og grønt

Min konklusjon er at dette tror jeg blir kjempe bra og gleder meg til de åpner.
















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...