tirsdag 22. november 2011

Brazo de Mercedes med lime, lavkarbo rullekake


Etter middag i går fikk jeg lyst til å prøve meg på marengs rullekake med syrlig eggekrem fyll(lime curd), det skal egentlig være søt vaniljefyll i denne kaken men jeg bruker lime pai fyll, vi liker syrlig og siden jeg er diabetiker byttet jeg ut sukker med sukrinmelis

Brazo de Mercedes betyr mercedes arm og kaken er kanskje fra den tid hvor kvinners armer skulle være kritt hvite.

5 eggehviter piskes med
1/2 ts kremortartari/cream of tartar
Når blandingen når myke topperstadiet blader du inn
1 dl sukker
litt og litt
Kle en stor langpanne med bakepapir og smør blandingen jevnt utover til en rektangel.
Bakes i ca 30 minutter på 150 grader Celsius.

Lime curd sukkerfri versjon
I en bolle blander du
1 boks condensert melk
5 eggeplommer
1 dl lime juice
fyllet er ferdig når den tykner.
Hell fyllet over marengsen og rull kaken

Bytter du ut sukkeret med sukrinmelis blir dette en herlig lavkarbo kake

Hvis du vil ha denne søt og ikke syrlig, bytt ut limen med 1 ss vanilje ekstrakt og lander melken og vaniljen i en bolle over vannbad og har i egge plommene en og en. Fyllet er ferdig når blandingen tykner
Dette er første gangen jeg lager og det ble ikke som jeg ønsket. Den ene jeg laget som ble for tykk til å rulle  men fikk riktig farge og den som ble tynn nok til å rulle ble gyllen, men slik jeg forstår så er det mange som ikke ruller den i dag. Du får en fastere kokosbolle konsistens på marengsen, men på grunn av Cream of tartaren blir den luftig og fløyelsmyk, ikke sprø eller seig.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...