tirsdag 15. november 2011

Marshmallows og s'mores cookies

Da jeg kom hjem i dag hadde de eldste barna laget marsmallows
etter at de hadde trykket ut alle figurene, hadde de masse småbiter igjen


Jeg fikk da den lyse ideen om å lage s'mores cookies som jeg fant på nettet
Jeg endret den litt
S'mores cookies
200 g mel
170 g sukker
50 g 100 % kakao
100 g sjokoladeplate
1/2 ts. natron
blandet alt i en foodprosessor og når alt var blandet sammen hadde jeg i
140 g smør
og fortsatte å blande til det ble en passe fast deig.
Delte deigen i 24 like store deler 28-29 grams kuler
Fylte hver deigklump med 2-3 små marshmallow biter
dyppetførst i eggehvite og så en blanding av kokosmasse og knuste digestive kjeks
pyntet med hvit og mørk sjokolade
1 eggehvite
50 g kokosmasse
3 digestive kjeks
50 g mini marshmallows
50 g sjokolade

Likte jeg kjeksene? Vel synes de ble vel tørre på de partiene uten marshmallows, hadde jeg ikke endret den og tilsatt hakket kokesjokolade hadde de blitt enda tørrere, selv barna forsynte seg ikke flere ganger. Liker du sjakkruter, mørdeigskaker er dette kanskje midt i blinken for deg.

Seig marshmallows oppskrift
1 pk gelatinpulver 
blandes i 
1,25 dl kaldt vann 
i en miksebollen og rør litt rundt
1,25 dl vann 
450 g sukker
1,5 dl sirup
(en liten rettelse, Hanna har påpekt at jeg har glemt å skrive 1 ts vaniljeekstrakt)
blandes og kokes opp til 130 grader celsius avkjøl og ha i 1 ts vaniljeekstrakt
begynn å mikse gelatin blandingen og hell i sukker blandingen langs med kanten av bollen og ikke kom bort i vispen, da kan sukkerblandingen krystallisere seg. 
Når blandingen har blitt tykk og luftig heller du massen på en bakepapir kledd plate, husk å drysse maizennamel på bakepapiret så ikke massen klistrer seg. smør utover til ønsket tykkelse og dryss mer maizennamel på oversiden når massen har stivnet.
Kutt i ønsket størelse med saks eller bruk figurformer, pass på å dyppe formene eller saksen i maizennamel med jevnemellomrom, ha maizennamel på sårkantene og putt de i en lufttett boks.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...