torsdag 3. november 2011

Limeruter

Som nevnt tidligere så er vi glad i lime, så jeg gjorde om denne oppskriften er fra Martha Stewart - creamy lemon squares. Bortsett fra bunnen så er oppskriften like tradisjonell lime pai, forskjellen er at denne baker man lenger i ovnen. Denne bakte vi i går kveld og er klar til å nytes etter middagen i dag:)Mmmm.....................

Du trenger til bunnen
110g smør, myk
60g melis
125g hvetemel(var tom for hvetemel så vi brukte grovbakst)
 Jeg blander alle ingrediensene i en food prosessor til en smulete deig. Dekk en 20x20 form (eller bruk en rund form) med bakepapir og hell deigen oppi.  Trykkedeigen relativt jevnt over bunnen og litt op kantene. Prikk bunnen med en gaffel.
Sett i forvarmet ovn på 180 grader Celsius og stek i ca. 20 minutter til bunner er gyllenbrun
              
Fyll
4 store eggeplommer 
400ml søt kondensert melk
1,75 dl lime juice

Visp eggeplomme med melken og ha i juicen til slutt og visp litt til, røren tykner til, jeg visper dette for hånd i en bolle.
Når bunnen er ferdig stekt, heller du fyllet direkte opp på den varme bunnen og setter det hele tilbake i ovnen. Stek i 20-25 minutter til fyllet har stivnet. La kaken avkjøle i formen, når den er helt avkjølt setter du kaken i kjøleskapet en 2 timers tid eller over natten. 

Jeg er ikke glad i kaffe, men kombinasjonen kaffe og limeruter eller pai er utolig godt, synes jeg:)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...