fredag 26. september 2014

Blinis og kaviar

For english press HERE
Jeg oppdaget Rossini Caviar på instagram, de likte en av bildene mine og da fattet jeg litt interesse for denne kaviaren, slik jeg forstår det skal det være oppdretts stør.
Oppdretstør blir alet frem og kaviaren blir høstet når fiskene er rundt 11 år gamle. Ikke ta det jeg sier for god fisk, for jeg mener å ha lest dette et sted og nå finner jeg ikke tilbake denne informasjonen.
Uansett jeg kjøpte med meg en liten boks på Kastrup da jeg var på en liten jobbtur.


Med russiskkaviar i kjøleskapet måtte jeg bare lage noen blinis
Blinis er små lapper laget på bokhvete, hvetemel og gjær så litt annerledes enn lappene man er vant til her til lands. Jeg laget mine på Jyttemel en bokhveteblanding med andre glutenfrie kornsorter.

"Blinis er et symbol på sol, vakre dager, gode avlinger, lykkelige ekteskap og sunne barn"-
Aleksandr Kuprin

Dette trenger du til 4 porsjoner

10 g gjær
2,5 dl lunken melk
2 dl Jyttemel
Du kan også bruke 50%bokhvete og 50%hvetemel
1/2 ts salt
2 egg eplommer
2 ss smeltet smør
2 stivpiskede eggehviter

Kaviar
Bruk det du har tilgjengelig.
Rømme
1/2 finhakket rødløk

Bland gjær og melk i en bolle.
Tilsett litt og litt av melet og rør til du har en klumpfri røre
 Ha eggeplommen i røra, og bland i smør og salt. Dekk bollen med et klede og la stå i en time. Stivpisk eggehviten og vend den i røren like før du skal steke blinisene.

Varm smør i ei panne. Ha en spiseskje røre i panna og stek.
Det er opp til deg hvor store du vil ha lappene dine, men til denne lille boksen med kaviar jeg hadde valgte jeg å lage små blinis.
Server lappene, sett frem kaviar, rømme og rødløk på bordet og kos deg.
Skyll det ned med vodka eller champagne, sistnevnte ble mitt valg:)

Hvis du ønsker kan du lage lappene større og ha dem til frokost med røkelaks for eksempel
 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...