fredag 25. januar 2013

Trukket torsk med Jeløysmør (basilikumsaus)

Denne retten er enkel å lage og tok meg like lang tid å lage som det tok å koke poteter.

200-300 g ferdig filletert torsk per person


1-2 gulrøtter per person.
1 egg per person

 Sette på potetene 
gjøre klar vannet til å trekke fisken med
koke egg 
lage sausen
og 
trekke fisken når det er 10 minutter igjen
høvle elle rive gulrøtter. 

Jeløysmør hva er det, tenker dere;) Vel, det er bare en liten spinnoff av sandefjordsmør, jeg byttet ut persillen med basillikum:) og siden jeg bor på Jeløy så ga jeg sausen det navnet på gøy.

Saus
0.5 dl kremfløte
3 ss basilikm
200 g smør
2 ss sitronsaft
salt og pepper

Kok opp fløte og la det koke litt inn til det blir tykt, ca fem minutter. Ta av varmen. Skjær smøret i terninger. Pisk inn litt og litt av smørterningene. Smak til med sitronsaft, salt og pepper. (Bruk gjerne hvitt pepper). Om du skal varme den opp så må den ikke koke.
Da jeg var å handlet i den lokale Kiwi butikken fant jeg disse tubene, jeg har ikke sett de før og tenkte jeg skulle prøve ut disse. Ferske urter er best men jeg klarer aldri å holde liv i plantene, så da er det greit å finne noen alternativer som er gode. Til sausen var faktisk denne tuben med basilikum veldig grei.



2 kommentarer:

  1. Mmmm, hørtes snadder ut!

    Fisk er godt!

    God fredagskveld til deg.

    Klem

    SvarSlett
  2. Ser helt fantastisk ut. Jeg skal jammen meg teste ut de tubene med urter. Jeg klarer heller ikke å holde liv i de friske...

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...