onsdag 10. desember 2014

Seigmen og seigbiter

Det er ikke alltid man har gode smakstilsetninger eller farger i heimen og så tenker jeg at å kjøpe smakstilsetninger eller farge på flaske blir nesten det samme som å kjøpe halvfabrikata. Jeg pleier å lage seigmenn og biter fra bunnen av, men som nevnt så hender det at man er tom for visse ingredienser. Hvis du bare skal lage litt til jul er det kanskje dumt å kjøpe smakstilsetninger og farge som bare blir liggende. Jeg var tom en gang og hadde noen pakker med gelé liggende så jeg tenkte at hvis man bare reduserte vann mengden så ville det bli bra. 
Se HER for oppskrift fra bunnen av.


Jeg brukte som dere ser vanlig Freia gelé til ca. 24 gelebiter som er 2x2x1 cm store biter trenger du

1 pk. gelé
1,25 dl vann
1/4 ts sitronsyre
(bare hvis du vil ha bitene syrlige)

Ellers følg instruksene på pakken, bland alt godt sammen og pass på at all gelatinen er oppløst.
La gelémassen avkjøle seg. Legg litt bakepapir i former du ønsker å bruke og hell den avkjølte gelémassen i formen. Jo større flate, jo tynnere biter formen jeg har brukt er ca 10 x 15 cm. La formen stå et døgn for å stivne og tørke.
Når den er ferdig har du sukker på overflaten og så hvelver du den ut av formen på en arbeidsflate, en fjøl for eksempel. Ha sukker på den andre siden også før du begynner å kutte opp bitene eller trykke ut biter med en kakeform.
Velger du å trykke ut biter får du en del svinn, men det gjør ikke noe, mine håpefulle synes det er gøy å smake på restene.
Når du har skåret opp eller trykket ut bitene du vil ha har på litt mer sukker slik at sukkeret dekker alle flater av bitene. 
Denne søte lille kakemannen fant jeg da jeg var i det store utland en gang.
Neste utfordring er hvordan skal jeg lage disse figurene  sukkerfrie uten at de skal smake isete.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...