onsdag 22. januar 2014

Wienersmultringer med lønnesirup og bacon

I fjor så jeg disse smultringene flere steder på sosiale medier og jeg ble så klart nysgjerrig på hvordan de var. Jeg tenkte de var skikkelig fete og søte, men måtte prøve å lage dem. 
Jeg har valgt å kalle dem wiensmultringer for det andre navnet som begynner på cr og slutter på nut har jeg forstått at "oppfinnerene" har tatt patent på og derfor ikke lov til å bruke på noe annet enn deres produkter eller deres oppskrift. 
Om de har tatt patent på merket her, vet jeg ikke.
Det endte med at jeg laget to forskjellige av samme deig, en som jeg fritterte og en jeg bakte i ovnen. Den fritterte har jeg hatt  lønnesirupglasur og bacon på, den bakte fikk lov til å være helt uten noen ting. Vi likte den bakte best i konsistens, men vi likte glasuren og baconet på den andre. "Neste gang mamma, så må du gjøre det omvendt" fikk jeg beskjed om. Konklusjonen min er at jeg nok ikke kommer til å lage så mye av de fritterte, det ble bare fett på fett. Idéen er god og de ble sprø og fine, men jeg synes de ble for fete.

Croissant oppskrift


600 g hvetemel
3 dl vann, kaldt
1 pk gjær
50 g smør 
2 stk medium store egg
1,5 ts sukker
0,5 ts salt
325 g margarin
Jeg synes at resultatet blir bedre når du bruker margarin enn med smør til å kjevle deigen med.

Smelt smør og la det avkjøles. Rør ut gjæren i det kalde vannet. Bland alle ingrediensene, unntatt margarinet og elt det sammen til du får en glatt og fin deig. Form deigen til en rund ball, legg plast over og sett hele bakebollen i kjøleskapet i 15 minutter.

Mens deigen står i kjøleskapet, høvler du margarinen og legg skivene på et bakepapir sik at du dekker en firkant på 30 x 30 cm. Legg bakepapiret på et stekebrett og sett det i kjøleskapet.

Ta ut deigen. Strø rikelig med mel på bordet og kjevle ut deigen til et kvadrat på 45 x 45 cm. Bruk en linjal så du vet at målene blir riktig. Da er det lettere å få et godt resultat. Løft opp deigen og strø på mer mel hvis den begynner å feste seg. Børst av overflødig mel på oversiden.

Når leiven har fått de riktige målene, tar du ut smøret og legger det på diagonalen midt på deigen og fjerner bakepapiret.

Brett hjørnene av  inn mot midten slik at alt smøret dekkes  Kjevle deigen jevnt ut til den er 45 x 45 cm igjen. Pass på at smøret holder seg inni deigen, både over og under. Dryss over mel hvis det tyter ut.

Børst av melet og brett deigen i tre, slik at du får et rektangel på 45 x 15 cm. Pakk deigen i plastfolie og legg den tilbake til kjøleskapet. La den hvile der i 20 minutter, hvilen er viktig slik at neste gang du kjevler så kjevler du ikke margarinet inn i deigen.

Så gjentar kjevle- og bretteprosessen to ganger til, med de innlagte 20 minuttene i kjøleskapet mellom hver kjevling. Kjevler du for mye risikerer du også at deigen sprekker og margarinet blander seg med deigen og da blir den ikke flakete.

Den siste gangen kjevler du  deigen til en 1,5-2 cm tykk leiv og stikker ut rundinger med hull.
Legg ringene på et bakepapirkledd stekebrett og la dem etterheve under plastfolie i 1 1/2–2 timer.

Varm opp smult eller olje og stek baksten på medium varme til de blir gylne, ta de ut og la overflødig fett renne av på kjøkkenpapir 
eller
Sett stekeovnen på 200 grader.
Pensles dem med sammenpisket og stek dem på nest nederste rille i 15–17 minutter. Avkjøles på rist.

Lønnesirupglasur
Ha 
1 ts smeltet smør
1,5 ts lønnesirup
i en bolle og ha i nok melis til du får den glassur konsistensen du vil ha.

sprøstekt bacon

Dypp baksten i glasuren og ha på sprøstekt baconbiter

Firkantene er deigen som var igjen da jeg stakk ut ringene.



1 kommentar:

  1. OMG! Jeh må slutte å besøke bloggen din; jeg blir jo så sulten! Nå vil jeg bare løpe ut og kjøpe alt mulig godt, midt i arbeidstida. Og jeg som skal trene etter jobb :p Har forresten en liten give away på min matblogg, matforalle.no Hyggelig om du hiver deg med. Klem

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...