mandag 27. oktober 2014

Plukkfiskkaker

Første gang jeg smakte plukkfiskkaker var jeg 24 år det var på sykehuset på Stord i Hordaland og jeg hadde akkurat født min eldste datter. Jeg vil jo påstå at selv om jeg er asiat så hadde jeg på de 23 årene jeg hadde bodd i Norge spist en god del norsk mat, men jeg hadde aldri smakt plukkfiskkaker, muligens ikke plukkfisk heller.
Jeg var fascinert, enkel og god mat. Noen ganger når vi skal ha hvit fisk til middag som for eksempel torsk, ja da trekker jeg litt ekstra bare for å ha til plukkfiskkaker eller fiskegrateng
 dagen etter.
"Less is more" er det noe som heter:)


til 4 personer
500  renset fisk
200 g poteter kokte og skrelte
1 dl kavringsmuler
2 ss hakket fersk persille
1 egg 
Ca 1dlmelk
smør til steking

Til panering
1 lettpisket egg 
2-3 dl brødsmuler/pankosmuler


Mos poteter og fisk med en gaffel og tilsett det andre utenom melken. 
Rør sammen og spe litt etter litt med melken. Deigen skal være passe fast.

Jeg hadde litt finhakket chili for litt ekstra bitt i kakene.

Lag passe store kaker, dypp dem i sammenpisket egg og rull dem så i brødsmulene
Stekes i smør 2-3 min på hver side.

Server en enkel salat av agurk, gulrøtter og epler.

1/2 agurk i terninger
1 gulrot i terninger
1 eple i terninger
safte av 1/2 sitron
1/2 ts sukker

Bland alt sammen i en bolle og server til plukkfiskkakene
Om du vil kan du servere tartarsaus eller en god remulade til.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...