søndag 5. oktober 2014

Chocolate cookies med kokosflak

Chocolatechip cookies er en av favorittene i denne familien, vi bakte denne type småkake ofte før, men sukker er noe jeg må passe meg for så da blir det ikke så ofte. Disse kakene bakte vi fordi Veslemor ønsket seg slike kaker i da.

Ingredienser
Dette er en stor deig, jeg får fylt 6 brett med 9 kaker på hvert brett.


750 g smør
5 dl vanlig sukker
5 dl brunt sukker
3 egg
2 ts vaniljeekstrakt
10 dl hvetemel
15 dl havregryn som du kjører i food posessoren
2 ts natron
 du trenger også
sjokolade, kokos eller nøtter, det du måtte ønske.

Jeg deler denne deigen i tre emner og har i litt forskjellig
til en tredjedel av deigen bruker jeg 250 g sjokolade

Rør sammen smør og sukker
Bland inn eggene et og et.
tilsett vanilje extrakt( du kan bruke essens også)
Tilslutt har du i hvetemel
,havregryn og 2 ts natron.
Til 1/3 av deigen har jeg 250 g hakket sjokolade og 2 dl kokosmasse eller kokosflak hvis du får tak i det.
Lag gjerne andre blandinger som hvit sjokolade og nøtter, sjokolade og rosiner, det er mange muligheter og bare fantasien som setter grenser.
La deigen stå kaldt i 30 minutter før du baker den ut.

Legg kakedeig som er litt større enn en golfball på en bakeplate med bakepapir, pynt gjerne med ekstra kokos og bak midt i ovnen på 150 grader C i 20 min.
Når du tar ut kakene må du trekke av bakepapiret med kakene over på en kald plate for å kjøle seg raskere ned, da får du kaker som er seige/myke inni og sprø utenpå.


2 kommentarer:

  1. Disse cookiene så kjempegode ut! Må så absolutt prøves :-)
    Jeg var egentlig innom for å finne frem den te-julekalenderen din igjen. Jeg lagde den for tre års tid siden og har lyst til å lage en ny en nå. Fant den, og fant mange gode oppskrifter på litt av hvert her inne. Jeg kommer så absolutt til å følge bloggen din videre :-)

    SvarSlett
  2. Tusen takk Anita og hyggelig at du er igang igjen med bloggingen.
    Du får legge ut bilder av kakene hvis du lager dem og te julekalenderen. Moro å se andres versjoner av den.


    Klem
    Liza

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...