lørdag 3. september 2016

Supersprø søtpotet pommes frites



Har du forsøkt å lage sprø søtpotet pommes frites? Uansett hvor mye du googler så er det vanskelig å finne DEN riktige oppskriften og mange av oppskriftene er helt like.
Ved baking eller steking så får kanskje potetbitene et litt stivere ytterlag, men blir fort dvaske.
Søtpoteten har ikke den stivelsen en vanlig potet har, så den eneste måten er å jukse litt for at søtpoteten skal bli god å sprø.


Bildet over er søtpotet friesene fra Gogrilla under Gladmatfestivalen i sommer, se nøye på dem.
Jeg kjøpte litt søtpotet fries da jeg fylte bensin hos Esso som har fått Deli de Luca, de så akkurat ut som friesene over. Hvor Gogrilla får sine fra det vet jeg ikke, men Deli de Luca sine kommer frosne som de vanlige pommes frites som de selger.

Den store forskjellen mellom vanlige pommes frites og de av søtpoteter er at de av søtpoteter har et tynt lag med stivelse rundt seg. Dessverre så må nok litt stivelse til for å få sprø eller det som heter på godt utenlandsk "crunchy".

Ser du det tynne laget med ekstra stivelse på bildet over? 
Selv om søtpoteter er sunnere å spise enn vanlige poteter, så kan man vel si at når det gjelder pommes fritesen uansett potetsort og spesielt hvis du vil ha dem sprø at de er like usunne.

Gladmatjurymedlem 1: Hva, vil du ikke nominere Gogrilla for søtpotet pommes fritesene deres? 
Jeg: Nei.
Gladmaturymedlem 2: Vet du hvor vanskelig det er å lage sprø søtpotet fries? 
Meg: Jeg lager dem sprø hjemme.

To av oss svarte at pommes frites skal være sprø så det er ikke mere hokus pokus og når man kan lage dem sprø hjemme så er man ikke super imponert og så viser det at man kan kjøpe dem ferdig frosne som du har i fittøsen.


Som dere hører fra videoen over blir de sprø.

Jeg har til nå gjort det på en veldig tungvint måte. Først latt søtpotetbitene ligge i kaldt vann, helt av vannet så saltet dem for å trekke ut fuktighet, for deretter å skylle av saltet og koke opp og helle av vannet igjen og la dem tørke litt. så ha på et lag med en blanding hvetemel og maisennamel deretter frittere to ganger.

I dag tok jeg noen snarveier og det funket fint.

Du trenger:
1/2 kg Søtpotet
1 ss salt
2 ss hvetemel
2 ss maisennamel
Olje til frittering

Skrell og skjær søtpoteten
Salt søtpotetene som bildet over for å trekke ut futighet, la den stå i 15 til 20 minutter, Som du ser fra bildet over så trekkes det ut litt fuktighet og potetstripsene blir myke.

Skyll potetene godt, husk at dette saltet vil sette smak på potetene så ikke oversalte dem.
Hell av vannet og la bitene tørke litt.

Bland melet i en bolle og bland godt, ha i søtpotetbitene og kast de litt rundt i bollen slik at du får et tynt lag med mel rund stripsene.
Fritter på medium til høy varme i 5-6 minutter, dette gjør jeg to ganger.
Hvorfor to ganger.
1. gang for å varme behandle og forsegle fuktigheten inne i potetbitene.
2. gang for å gi dem en sprø skorpe.

Når jeg har kjøpt Søtpotet fries ute har de ikke blitt frittert mer enn ca. 2,5 minutter, men de har blitt behandlet før de har blitt frosset og trenger bare å tines og få en sprø skorpe.

Hvis noen har en bedre måte å gjøre dette på, så fortell meg gjerne om hvordan.

For de av dere som prøver oppskriften, bon appétites.
Nyt friesene gjerne med majones, chilimajones, ketchup, aioli eller noe annet godt du kunne tenke deg.







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...