søndag 11. september 2016

Vegansk adobo med Jackfrukt

Adobo er en populær filipisk rett og oftest lages den med kylling. Filippinsk adobo er annerledes enn latinske retter med samme navn, forskjellen er at den filippinske retten kokes kjøttet i eddik eller i dette tilfellet så er det frukt og grønnsaker.

Jackfrukt erer en tre art i morbærfamilien som opprinnelig kommer fra deler av sør-Asia, Jackfrukten er en av de største fuktene i verden og kan bli opp mot 90 cm lang og en diameter på 50 cm. Fruktkjøttet inneholder stivelse og fiberog er en kilde til kostfiber. Srukten jar en smakskombinasjon av eple, ananas, mango, og banan. Umoden frukt blir ofte brukt i matlaging, fibrene kan minne om strimlet kylling eller svinekjøtt.


Til denne retten har jeg valgt å bruke moden fersk frukt, fruktkjøttet er fastere, Jeg forøkte med hermetisk umoden frukt også, men synes ikke resultatet ble så bra, det er mulig blandings forholdene ikke var riktig. Forsøkte med moden hermetisk frukt som jeg skylte i kaldt vann for å få vekk meste parten av sødmen, det ble alt for søtt. Siste gangen forsøkte jeg med moden fersk frukt og den ble bra. Jeg hadde invitert noen venner og de koste seg. Det kan hende de bare var høflige, men de forsynte seg mer enn en gang.


På bildet har jeg laget til to personer og du trenger:

250 g strimlet jackfrukt
1 medium stor rød løk såret i båter
4 fedd hakket hvitløk
1 rød  Strimlet paprika
1/2 dl soyasaus
4 ss rørsukker eddik/kan bruke hvinvitseddik eller eplesidereddik
2-3 laurbærblad
1-2 ss olje til steking
pepper etter ønske


I en panne med litt olje steker du opp løk og hvitløk til løken er blank på middels til høy varme. Tilsett paprika og jackfrukt og fres dette med løken og hvitløken i ett par minutter. Skru ned varmen til middels til svak varme og tilsett laurbærbladene, soyasaus og eddik og la dette koke inn. La dette stå ikke rør i pannen, Når alt har karamellisert seg tilsett pepper etter ønske og pepre etter ønske.

Server med ris og kos deg.

NB. Er du allergisk mot fersken, kan du være allergisk mot jackfrukt, jeg er det, men i varmebehandlet tilstand var det ikke noe problem å spise frukten, problemet kom når det viste seg at den ene gjesten hadde samme type allergi som meg, men hadde aldri spist frukten før. Det var bra jeg hadde allergimedisin liggende.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...