torsdag 3. september 2015

Süyuqash, Uighursk lamme suppe.


Er du nysgjerrig på mat? Det er jeg.

Noen av mine arbeidskollegaer kommer fra fjerne himmelstrøk og tre av dem viser seg å tilhøre en folkegruppe kalt uighurer, to fra Kashakstan og en fra Kina. Jeg tror det første jeg sa til hun ene da jeg hørte hvor hun var fra var "Oi, hva slags mattradisjoner har dere der?" og jeg spør titt og ofte om deres mattradisjoner. En dag fikk jeg en kopp i hånden og hun sa " Smak på du litt suppe som er typisk uighursk og si hva du synes om den". Jeg tok koppen luktet forsiktig og gjenkjente den typiske lukten av lam og etter en munnfull kjente jeg lam, paprika, hvitløk og koriander og syntes dan faktisk var veldig god. Jeg spurte etter oppskriften, men hun sa hun fulgte ingen oppskrift, men hun fortalte meg hva hun brukte og hvordan hun laget den.




Du trenger:

1,5 kg lam med ben, lamme bog er fint.
1 løk
2 fedd hvitløk
1 tommelstor ingefærbit
1 ss hel pepper
1-2 ts salt, trenger du mer så ha det i ve neste steg.

Ha alle ingrediensene i en gryte og kok opp til det begynner å fosskoke, set ned varmen og la grya småkoke i ca. 2 timer. Fjern all skummet som flyter opp til overflaten og sil kraften slik at du får en ren og klar kraft.  Sil kraften og del kjøttet i små terninger.


Kraft
Lammekjøtt skåret i små terninger
1/2 Løk
3 grønn tyrkiske paprika
1 rød tyrkisk paprika
1 ss paprika pasta
1,5-2,5 dl pasta, dette kommer an på hvor tykk du vil ha suppen.
Et par håndfulle hakket koriander
Finhakket hvitløk
Salt og pepper etter smak
Del grønnsakene i små terninger og stek dem lett før du har i kraft, kjøttbitene og paprika pureen.
La dette småkoke til grønnsakene er møre og tilsett pasta. Når pastaen er slik du ønsker den har du i koriander og hvitløk. Smak til med ønsket mengde salt og pepper.

Da er det bare å servere suppe med godt brød til og kose seg.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...