onsdag 6. august 2014

Tradisjonell laks med agurksalat i ny forkedning, lunsj med gamletantene

Etter Gladmat festivalen og fulgt mange instagram kontoer ble jeg inspirert til å lage maten litt morsommere.
Denne retten serverte jeg barnas Grand olde tanter da de var på besøk.
Retten er laks med agurksalat.

Jeg brukte salmalaks
Agurk
Vårløk
sukkererter
Sushi eddik


Potetmos med holandaisaus

Blomkarse blader
Stemorsblomster
Dill

Først laget jeg agurksalaten, jeg laget kuler av agurk og strimlet varløk.
Ha dette i en bolle og hell sushi eddiken over. 
Lag potetmos og hollandaisaus og bland dette sammen
Laksen delte jeg opp i passe store stykker, så freste jeg dem i pannen i godt smør raskt. Jeg rullet dem raskt rundt i pannen og så bakte jeg dem i ovnen i 15 min på 180 grader C.
Del sukkerertene i 1 cm biter.

Legg laksestykkene på tallerkene, legg vårløkstrimlene på kryss og tvers over laksen.
pynt med agurkkuler og sukkerert bitene.
Pynt med dill, blomkarseblader og stemorsblomster.
Så sprøyter du ut hollandais potetmosen ved siden av i små kuler.

Da er det bare å servere og nyte måltidet:)
Dette er en liten kantarell terte, oppskrift på dette kommer snart:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...