fredag 6. september 2013

Kremet pasta carbonara uten fløte

 Jeg leste på nettet om en kremet carbonara uten fløte, hvor du bruker pastavannet isteden og da plutselig forstod jeg hva det var min romvenninne i studietiden forsøkte å lage for mange år siden. Hun hadde bommet fælt på fremgangsmåten. Pastaen hennes ble en sørgelig klumpete sak, osten smeltet og skilte seg, for hun hadde jo så klart glemt pastavannet. Burde det ikke være litt fløte i den spurte jeg, men nei, hun var helt sikker på hvordan det skulle gjøres, hun hadde jo tross alt vært i Roma i Italia kunne amerikanerinnen fortelle meg. Selv om jeg ikke har i fløte, er denne retten ganske fet, like fet som flesk og duppe vil jeg nå si. Dette er altså en rett man ikke burde spise så ofte, men den ble herlig kremet og god.

Til 4 personer brukte jeg


 500 Spaghetti
Litt salt til pastavannet
3 egg
200g guanciale i terninger eller tynne små biter
hvis du vil ha den saltere bruk gjerne pancetta
Ca 100 g parmesan, pecorino romano eller noe som ligner
 (jeg brukte en som ligner som jeg fikk tak i under en matfestival i Moss)
0,5-1 dl kokevann fra pastaen, prøv deg frem
grovkvernet pepper

Kok opp pastavannet og pastaen.
Stek guacialen på medium til svak varme, du vill ikke at den skal svi seg men være sprø og gyllen.
Når pastaen er al dente  har du den i sammen med guancialen og ta den av varmen, ha i den revne osten og bland godt, ha i litt av pastavannet og så eggene, rør raskt. .
Husk at pastaen må ikke være for varm eller så blir egget kornete som den på bildet under
Barna synes den var like god og siden resultatet ble slik ville jeg prøve meg en gang til og spurte om de ville at jeg skulle lage den igjen ganske snart. "Mamma da, du vet du ikke klare å lage det samme to ganger". Denne gangen var ikke det som var målet, men jeg skulle forsøke å lage den bedre. Nå har vi hatt denne fete retten to ganger veldig tett på hverandre, så det blir i hvertfall en gang ut i 2014 vi repeterer denne.
Lurer på om jeg kan lage Fettuccine Alfredo på samme måte?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...