torsdag 1. november 2012

Pecan pie med melasse


Jeg smakte en veldig god pecan pai her om dage, men den var ikke helt som jeg foretrekker den, jeg er glad i den typen med melasse og googlet på nett for å finne en oppskrift som kanskje kunne passe meg.
Denne oppskriften har jeg funnet HER og oversatt den som best jeg kan.



22 diameters paiform eller 12 små terteformer
Skal du lage selv er dette en fin oppskrift


300 g hvetemel
200 g smør
74 g melis
1 egg, lett vispet
Smuldre mel, melis og smør med hendene eller bruk kjøkkenmaskin. Tilsett egget og bland det godt inn, til du får en myk og litt fast deig. Form en avlang pølse som er omtrent like lang som paiformen du skal benytte og pakk deigen inn i plastfolie. Legg deigen i kjøleskapet og la den hvile noen timer eller natten over.

Fyll
3 dl  pecannøtter for småpaier og 4 dl for stor pai
2 egg
2,5 dl sirup
0,5 dl brunt sukker (kan utelates)
2 ss smeltet smør
2 ss mel
1/4 ts salt 
1 ts vaniljeekstrakt
Hakk opp nøttene men spar noen til pynt og legg de opphakkede nøttene i bunnen av paien(e), nøttene flyter opp, når du har i resten av fyllet.

Pisk eggene lett og bland i all øvrige ingredienser, bak paien på 180 grader Celsius i ca 45 minutter for stor pai 20 minutter for små pai. Hvis du lager en stor vil du beskytte pai kanten med aluminiumsfolie slik at den ikke blir svidd ca 20 minutter inn i stekingen.

 Ta ut paien og la den avkjøle seg helt slik at den får satt seg, du kan gi den en liten lunk før du serverer den hvis du vil.
Server den med krem eller vaniljeis.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...