torsdag 22. november 2012

Boller grunndeig og fairtrade yoghurt rosiner


Ingredienser til 18-20 boller


5 dl melk
1 egg
900 g hvetemel
125 g sukker
1/2 ts salt
1/2 ts kardemomme
2 ts tørrgjær
150 g smør
egg til pensling

Dette er hva jeg har i bakemaskinen(som jeg har fått her her) og i samme rekkefølge, du kan lage denne uten bakemaskin men da bake den ut litt annerledes.

Uten bakemaskin ville jeg smeltet smør og blande det med lunken melk, denne blandingen må være litt over kroppstemperatur, ha i resten av ingrediensene og tilslutt hvetemel litt og litt. Elt deigen til den slipper bollen og la den stå å hvile til dobbel størelse.

Etter dette er det vel det samme, del deigen i passe store emner, trill til boller og sett de på en plate med bake papir og la de stå å heve igjen til dobbel størelse.
Bak bollene på 200 grader Celsius i ca 10 minutter eller til de er gylne.

I mangel på rosiner, for jeg må lage rosinboller siden halve familien liker de, brukte jeg disse youghurt trukkede rosinene fra Friends Fairtrade.
Dette er hva jeg hadde av rosiner, så de ble fordelt jevnt til hver sin bolle, he he:)
Hver bolle fikk to yoghurt trukket rosiner. Som nevnt så liker halve familien rosiner i bollen sin, mens vi jentene liker ikke. Jeg synes rosiner er greie å spise alene men ikke i noe, ikke snack som i sjokolade, sammen med nøtter og absolutt ikke i mat.
Jeg tok ved en feiltagelse en av rosin bollene for det var ingen synlige rosiner på bollen og hater når det skjer, men denne gangen fikk jeg en positiv overraskelse for det var faktisk godt. Det er vanskelig å beskrive smaken, kanskje litt karamellisert, men absolutt ikke som vanlige rosiner.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...