fredag 22. desember 2017

Krydret krumkaker


Endrer du noen ganger på oppskriftene du vanligvis bruker? Det gjør jeg med jevne mellomrom.
Når jeg har laget noe mange nok ganger så tenker jeg hva med å bytte noen ingredienser.
For noen år siden gikk ovnen min i stykker rett før julen og løsningen ble at jeg kjevlet ut tynne leiver med pepperkakedeig, kuttet ut ønsket former of så stekte jeg dem i krumkakehjernet, se innlegg HER
Denne gangen gjorde jeg om litt på krumkakerøren. Jeg brukte brunt sukker i steden for hvitt og pepprkakekryddere isteden for kardemumme. Resultatet ble faktisk veldig bra. Så hvis du trodde jeg hadde brent krukakene så er det altså feil, det er det brune sukkeret som gjør dem så mørke.

Historisk sett er disse kakene veldig gamle, søker du på nett så finner du litt historie om kakene. Jeg mener å ha lest at disse kakene går helt tilbake til romertiden, og i Italia har de noen kaker som har en lignende oppskrift men kakene rulles ikke. De italienske kakene kalles pizzelle, de er veldig like det vi i Norge kaller tørre vafler. I Italia smaksettes kakene gjerne med anis eller sitron. Viste du at de har krumkaker i Kina? På engelsk kalles de for egg rolls og 蛋卷 daan gyun på kineisk.



Jeg har gått ut fra Tante B's oppskrift, (se HER), hun reduserer melmengden med 50 g for å gjøre krumkakene sprøere.

Oppskrift:

200 g brunt sukker
4 egg
200 g smeltet smør
150 g siktet hvetemel
1⁄3 ts malt nellik
1 ts finmalt pepper
2 ts malt ingefær
2 ts malt kanel

Pisk egg og sukker til eggedosis i ca. 5 minutter. Tilsett smeltet, avkjølt smør.

Vend forsiktig inn mel og krydder med en slikkepott. La røren svelle i ca. 15 minutter.

Legg en stor teskje røre på midten av et godt oppvarmet krumkakejern.

Stek krumkakene i ca. 15 sekunder, jeg hadde tenkt å skrive til de er gylne, men det er litt vanskelig nå.

Rull krumkakene til kremmerhus, eller som meg rundt en liten rund stav.

Jeg har ennå ikke forsøkt å severe dem noe, men hvis dere prøver så fortell meg gjerne.


To dager igjen til Julaften, håper dere snart har alt i boks.

Husk å pust og kos dere.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...