mandag 2. november 2015

Smørdampet torsk med eplesmør og flowersprouts

lizasmatverden.blogspot.com

Sitter du noen ganger å tenker om du klarer å lage retten du nettopp spiste på restaurant? Det gjør jeg og når jeg tusler rund i butikkene plukker jeg med meg ingredienser og tenker "Så fint den kan jeg bruke".



Denne gangen har jeg forsøkt å gjenskape en rett jeg spiste på  Oko Restoran som ligger i Kaberneeme i Tallinn. De brukte lokale råvarer men i min rett har jeg brukt norske råvarer som jeg har tilgang på. Torske loin, eplesmør, flowersprouts en krysning av grønnkål og rosenkål(kanskje et bedre ord for dette kunne vært blomsterkål) og skalldyrskum.



Lizasmatverden.blogspot.com


Ingredienser til 4 personer

600-800 g Torske loin

Eplesmør, se oppskrift lenger ned

300-400 g Flowersprouts (bruk grønnkål eller rosenkål om du vil)

2,5 dl skalldyr- eller fiskekraft

2,5 dl skummet melk

Smør

Salt og pepper etter smak

Sitron timian og spiselige blomster til pynt



Først lager du eplesmøret siden den tar lengst tid.

Smørstek flowersproutsene i en panne

Kok opp kraft og ha i skummet melk, sett til side men hol den varm.

Kutt fisken i 4 like store biter, salt torsken lett på alle sider.

Stek fisken lett i en panne med 2 ss smør på begge sider på middels varme, du vil ikke at den får farge. Skru ned varmen og ha i 1/2- 1 dl vann og sett ett lokk over og la den stå til den er gjennom kokt.

Bruk en stavmikser for å vispe sammen fiskekraft og melk, det skal mikses kraftig til blandingen blir skummet.


Da er det bare å sette sammen retten på tallerken og nyte den med god drikke til. Jeg anbefaler å servere Godt brød og herlig bruntsmør til dette, for oppskrift se HER
lizasmatverden.blogspot.com


Eplesmør

500 g epler (jeg brukte Gravenstein)

1/2-1 dl eplesider eddik

1/2 dl vann

1 dl sukker

1/4 ts Salt

2-3 kvister sitron timian

Finrevet skall og juicen av 1 sitron


1 Del eplene i biter og ha dem i en tykkbunnet kjele med sukker, eddik og vann, legg på lokk og kok opp. Sett ned varmen og ha i sitron timian og kok opp til eplene er myke, ca 20 min. Ta av varmen.


2 Ha eplemosen i en sikt og med en sleiv eller en skje trykker/skraper du blandingen igjennom. tilsett salt og sitron smak og juster sødme og syrlighet om du vil.

3 Kok opp blandingen på middels varme under jevn røring, du vill ikke at den brenner seg fast i bi kjelen eller at du får en tykk skorpe i bunne av kjelen. Kok opp til en tykk og glatt grøt. 

lizasmatverden.blogspot.com

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...