søndag 11. august 2013

Kremet blåskjellsuppe med tomater

Blåskjell er enkelt å lege og kjempegodt, gjerne med godt hjemmelaget brød eller pommes frittes.
Denne gangen har jeg laget blåskjellene med tomater og chili, tomatene gir suppen en herlig gyllen farge.


Til to personer har jeg brukt
1 nett med blåskjell
1 tomat 
1/2 løk
1 stilk stangselleri
1 gulrot
1 dl hvitvin
1 dl kremfløte
1ss smør
1/2 ts finhakket chili eller mer for ekstra bitt-kan utelates
salte og pepre etter smak.
Enkle kår for øyeblikket, men det blir mat alikevel:)
Skjær alle grønnsakene i terninger og surr dem i smør, tilsett chilien 
Ha i hvitvin og fløte og kok opp, så salte og pepre etter ønske
Tilsett renset/vasket blåskjell
Sett på et lokk og la skjellene koke til de åpner seg, jeg hadde i opphakket selleriblader tilslutt.
Da er det bare å servere og nyte med et glass hvitvin. I mangel på hvitvinsglass, gjorde jeg som de ofte gjør sørover i europa og brukte et kjøkkenglass


4 kommentarer:

  1. Dette så virkelig godt ut! Blåskjell er kjempegodt, og jeg har mang en gang plukket skjell selv. De aller beste er de man koker i sjøvann i fjæra...
    Ha en fin kveld!
    Klem fra Anne-Lise

    SvarSlett
  2. Jeg var litt sulten fra før, men nå! Hvis ikke lunsjen tikker inn snart blir jeg gal. Dette så jo bare helt himmelsk ut! Klem

    SvarSlett
  3. Ser fantastisk godt ut:-) Flotte bilder også!

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...