onsdag 26. november 2014

Hvordan skrelle granateple

Har du slitt med å få løs granateplekjernene?

Den enkleste løsningen er ofte å dele den i to og slå løs på skallet med en sleiv, da vil kjernene drysse ut av skallet og ofte litt over alt.

jeg kom over en liten filmsnutt på Facebook som viste hvordan man skulle dele opp et granateple og etter litt prøving og feiling gikk det tilslutt.
Jeg fant jo så klart ikke filmsnutten igjen og da var det bare å gå løs på noen stakkars frukter til jeg fikk det til.


Jeg har egentlig ikke tenkt at det er så mange forskjellige granatepler, men så klart er det det. 
Akkurat som all annet frukt i verden er det forskjeller sorter blant disse også.

 Da jeg var innom noen av de lokale butikkene i mitt nærområde fant jeg disse tre sortene og nysgjerrig som jeg er til tider er måtte jeg kjøpe med meg disse.
Den lille rød er israelsk, den store er tyrkisk og den foran er spansk. På det øverste bildet ser du også forskjellen på innsiden, herlige farger ikke sant.
Det er forskjell på smak også, men  jeg hadde bare disse tre å sammenligne og jeg kjenner ikke så mye til granatepler så jeg vet ikke hvor modne disse er i forhold til andre granatepler av sin sort.
Men det var forskjeller på disse tre fruktene, den spanske var søtest, den israelske var syrligere og den tyrkiske var syrligst, men de to siste hadde en sødme i seg også. 
Skjær av enden på frukten og lak noen snitt i skallet hvor membranen som deler kjernene fra hverandre og fjern toppen av den indre stilken.
Når du gjør dette vil frukten nesten sprekke opp av seg selv, brett skalltet bakover og du får løs segmenter av kjernene som ser ut som båter.
Frukten blir enklere å spise og kjernene enklere å få løs.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...