tirsdag 22. oktober 2013

Eplemuffins/kake

Nå bugner det av norske epler i butikken og det skal være en ny sort blant dem, en sort som heter Rubinstep.
Jeg fikk med meg forskjellige epler fra turen til Telemark og jeg tenkte jeg at jeg skulle prøve ut de forskjellige eplene til samme type røre. Du kan lage12-14  muffins eller hel kake av røren

Epletypene jeg bruker er: 

Åkerø
Rubinstep
Rød Aroma
Rød Gravensten.

Det var merkbart forskjell på de fire forskjellige muffinsene og
min favoritt ble faktisk Rubinstep, for den forble fastere og hadde en nydelig syrlig smak som jeg liker. De andre var gode på smak de også men konsistensen ble annerledes.

Kakerøren er en enkel universalrøre og kan brukes som base til mange forskjellige kaker.



200 g hvetemel
2 ts bakepulver
200 g smør
200 g sukker
4 egg
1 ts vanilje essens eller ekstrakt
4 epler
2 ss sukker
1 ts kanel

Forvarm ovnen til 180 grader Celsius
Rør smør og sukker hvitt, ha i vaniljeekstrakten eller essensen og der etter visper du inn et og et egg.
tilslutt blander du inn alt det tørre, synes du røren blir for tykk kan du spe i 1-3 ss melk.
Visp til alt er godt blandet.
Skrell og del eplene i båter eller terninger og tilsett sukker og kanel.
Ha røren i former eller formen og tilsett epler.
Muffins stekes på 180 grader Celsius i 15-20 minutter.
Hel kake 40-50 minutter på 180 grader Celsius


2 kommentarer:

  1. Ser kjempe gode ut:-) Imorgen skal jeg prøve meg på gulrotmuffins. Er ikke så god på toåringen, men øvelse gjør mester:-(

    SvarSlett
  2. Og her skulle det stå toppingen:-)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...