fredag 13. april 2012

Vannkefir

Etter å ha lest innlegget til Fleksitarianerliv om vannkefir-abc, ble jeg litt interessert og tok kontakt.
For 1 1/2 uke siden fikk jeg en liten konvolutt med kefirkorn i posten og satte igang


Her har jeg laget en basert på melk 
1 liter melk
2 ss kefirkorn
4 ss rå rørsukker
Etter noen utenladnsopphold i østen så var det en drikke som heter Yakult som barna satte pris på og jeg ville forsøke om jeg klarte å lage noe lignende.
Ble ikke som jeg trodde, søtt men nå lot jeg den fermentere bare i 24 timer. Sikkert fin å bruke i smoothies.

Lagde en på eple juice, eple har masse stoffer som er bra for oss.
5 dl eplejuice
1 l vann
3 ss kefirkorn
4 ss rå rørsukker
denne likte barna
Her står mine krukker innunder katollet i stuen, siden det er varme i gulvene får de en jevn temperatur der de står litt skjult. Varmekabelene som er brukt er varmeregulerende, det betyr at det ikke vil samle seg varme under tepper og møbler som står på gulvet og da overoppheter ikke vannkefiren seg heller :)
Her står det en med dadler og jeg har brukt oppskriften(2x) til Fleksitarianerliv under 
og den skal få stå i 48 timer.

Utdrag fra fleksitarianerliv
2 ss kefirkorn
En stor neve rosiner evt 3 tørkede fiken eller aprikoser (økologiske)
4 ss rårørsukker. Jeg bruker dette.
1/2 sitron (skrell skallet om du ikke får tak i økologiske)
1 liter vann
Dette står og godgjør seg i 24 eller 48 timer. Jeg lar alltid kefirkornene spise opp alt sukkeret slik at drikken er syrlig og frisk, altså minimum 48 timer. Den er også lett sprudlende og kan minne litt om tam champagne i smaken- spesielt om den er laget på rosiner. 


Jeg har allerede snakket varmt om dette og lovet bort korn så fort jeg får noen tilovers og for øyeblikket klarer jeg ikke å lage fort nok til alle i familien(oss). Håper dette kan erstatte vanlig saft og gjøre kål på en av mine laster PepsiMax. 
Jeg har til nå ikke latt mine stå mer enn 24 timer det er ingen spor av brusing, så nå som jeg har litt å drikke på kan det hende at den som får stå i 2 fulle døgn få noen få bobler.


Denne videoen under fant jeg inne hos Sarasverden og gir bra instruksjoner til hvordan du skal lage vannkefir og hva du bør gjøre i begynnelsen






1 kommentar:

  1. Så morsomt å se babyene mine ute i verden:) Har ikke sett bloggen din før jeg. Veldig fin!!!

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...