torsdag 26. april 2012

Taho, Douhua eller soyapudding om du vil :)

Etter fiaskoen på kjøkkenet for noen dager siden måtte jeg prøve igjen, men denne gangen blir soyapuddingen forenklet.
 Kinesisk Douhua og filipinsk Taho skal egentlig tyknes med kalium sulfat og er en form for gips, det kjøpes på apotek, men er ikke lett å få tak i lenger. Denne soyapuddingen lager jeg med agar agar  pulver og oppskriften  er slik


1 liter soyamelk
kokes opp under omrøring i 10 minutter, pass på at den ikke brenner seg.

bland
1 ss agar agar pulver
(ikke toppet da blir det for mye, ta en kniv og dra av overflødig pulver)
125 dl vann
i en kaserolle og kok til pulveret har løst seg opp og ha i
Ha blandingen i en form og kle et lokk med et kjøkken håndkle og la den stå til den er avkjølt.

Pass på at kledet ikke havner oppi puddingen den er der for å samle kondens mens massen kjøler seg ned.

Jeg lager en tyntflytende saus med palmesukker og vanilje.
i en kjele har jeg
1 dl vann
1 halvkule med palmesukker
noen dråper melasse
(du vil bare ha den gylne fargen for mye melasse så blir den bare grumsete)
Du lar dette småputre til alt er oppløst
eller bruk det du selv føler for av saus.

Tradisjonen sier at du skal skjære av tynne skiver av puddingen og legge skivene oppå hverandre. Som dere ser at denne puddingen blir mye mykere enn vanlig agar agar gele.

På filipinene serveres den gjerne til varm palmesukker/rårørsukker drikke som en "morning pick me up" ala sausen over men med mer vann, men nå som man har brukt agar agar isteden for kalsium sufat bør den ikke brukes i altfor varme væsker.

men du kan leke med den og eksperimentere med smaker, hva med en god sjokoladepudding eller bytte ut soyamelken med mandelmelk
Som diabetiker skal jeg ikke spise så mye av dette heller, men bedren en fullsøtet karamellpudding

Jeg hadde denne med meg til min mor og hun sa at den var god på smak, men ikke like fløyelsmyk som originalen og jeg ser meg enig med henne i det.
Da er det bare å forsøke å skaffe seg kalsium sulfat og prøve igjen.

Slik gjorde jeg det sist men det stoppet opp etter la det små koke etter 10 minutter.
500 gram  soyabønner 
la det ligge bløtt i 10 timer og fjern skallene
rens så bønnene til vannet er klart.
Ha bønnene i en blender og dekk til med vann.
Sil blandingen i en saftsil
Klem ut all kraften
 og sil igjen
la det små koke i 10 minutter og fjern skummet ha i koagulanten
kalsium sulfat kjøpes på apoteket
1 ts blandes med 1,5 dl vann
hell blandingen i en kjele 
sil soyamelk blandingen 1 gang til og hell den i koagulant blandingen.
Sett på lokk og dekk til med håndklær som man ville gjort med risengrynsgrøt.
vent i 50 minutter og sjekk, da skal den ha en fløyelsmyk konsisten og ha på hjemmelaget palmesirup
Palmesukker og vann eller litt melasse.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...