torsdag 21. november 2013

Svigermors firkløverkake

Svigermors firkløver kake eller er den Tante B's uansett denne kaken er mange i familiens sin favoritt. For mange år siden laget jeg den til en spesiell gutt som bodde langt hjemme fra for mange år siden, den gang jeg var ung og forelsket. Problemet var hvordan jeg skulle få kaken til ham uten at smøret smeltet eller harsknet på vei over dammen i posten. Løsningen ble å trekke små ruter av kaken med sjokolade enn å bare legge sjokoladen på toppen. Folk sendte jo sjokolade og konfekt i posten og så tenkte jeg at det ville være kaldt i fraktrommet i et fly og håpet at det bare tok noen få dager før han fikk pakken.
Når svigermor en dag skulle sitte barnevakt og hadde med seg en nesten ferdig kake og hun lurte på om jeg ville ha den, sa jeg ikke nei takk:)



Oppskrift til en kake eller mangemindrebiter;)
Du kan lage denne rund eller firkantet, det er helt opp til deg.

Mandelbunn
250 g maltemandler
200 g melis
4 eggehviter

Visp eggehvitee lett og ha i resten av ingrediensene, del røren i to og smør den utover en bakeplate enten i sirkel, firkant eller den form du måtte ønske.
Bak den på ca. 220 grader i 8-10 minutter. Dette er den vanskelige delen, for bunnen og toppen skal være sprø utenpå og myk inni og ovner er så forskjellige.

Ta ut kakedelene og la de avkjøle seg før du har i krem

Smørkrem
100 g smør
100 g melis
4 eggeplommer

Super enkel krem å lage
Pisk smør og melis hvitt og luftig og ha i en og en eggeplomme. Fyll kaken og trekk med sjokoade.

1 plate stor firkløver sjokolade,
litt mer hvis du trekker om små biter
Smelt sjokoladen over vannbad.

Kakestykket jeg fikk delte den opp i en større og flere mindre ruter. De minste bitene legger jeg i fryseren før jeg trekker de med sjokolade.
Smeltet sjokoladen over vannbad og dypper bitene i sjokoladen
På den største biten, smurte jeg bare sjokoladen utover toppen og 
så pyntet jeg bitene med spiselig 23K bladgull




7 kommentarer:

  1. Bra kake!

    Det er Magne fra VG her, nå har jeg anbefalt innlegget ditt på forsiden av VG slik at flere kan få gleden av det.

    Er det andre som skriver en god blogg og vil ha mange lesere? Ikke nøl med å sende en epost til meg på magnea |a| vg.no eller @magneda på Twitter.

    :-)

    SvarSlett
  2. ser veldig godt ut! gleder meg til å prøve! hvor får jeg kjøpt bladgull? ^^)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, jeg kjøpte spiselig bladgull da jeg var på tur i Milano, men her er en nett side som selger
      http://shop.selectflavour.com/gull-solv-til-matlaging/gull-til-mat/bladgull-8-x-8-cm.

      Slett
  3. Ser fantastisk ut - vil prøves ut i helgen... (mokkasitt som skriver)

    SvarSlett
  4. Tro om denne går an å lage sukkerfri? å heller bruke sukrinmelis? og en annen sukkerfri sjokolade..

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...