fredag 27. april 2012

Granola müsli blanding

Inne hos ingvild matblogg er det en granola oppskrift som jeg tenkte jeg skulle prøve og jeg fulgte med på kommentarene på innlegget hennes.
En av kommentarene var om å varme behandle mat, hvor akrylamid dannes naturlig i potet og kornblandinger som varme behandles på mer enn 120 grader Celsius. Jeg er litt opptatt av hva maten inneholder men bare litt, når du leser rundt på bloggen så svir jeg maten mye ved grilling, baking, steking osv. Jeg liker å prøve meg på forskjellige måter å lage mat på, liker jeg og familien det, så repeteres det.
 Jeg har ingen dehydrator, men jeg har oppdaget varmeskuffen min :) så jeg gikk i gang med å lage raw frokostblanding, tror det er det det heter.



Kvelden før jeg gikk å la meg hadde jeg i en bolle

50 gr solsikkekjerner
50 g linfrø
20 g sesamfrø
20 g hel qinoa
2 dl eplejuice
og lot dette stå til dagen etter og så blandet jeg inn
250 g havregryn
30 g kruskakli
rørte godt og så blandet jeg
15 gr kokospalme sukker
1 klype himalaya salt(kan utelukkes)
3 ss agavesirup 
2 ss cocosolje, Cocosa
blandet dette med korn og frøblandingen hadde dette på en en plate med bakepapir
og tørket dette på ca 50 grader Celsius i varme skuffen, til alt var tørt og sprøtt ca 10 timer.


Tørr og sprø frokostblanding
Her har jeg godsaker som gojibær, inkabær, hampfrø, cacaonibs, hasselnøtter og opp klippet bærremser
Se innlegg om bærremser her og her
På det øverste bildet har jeg hjemmelaget yoghurt, innlegg her

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...