søndag 1. april 2012

Marsipankake med kantareller

I går var jeg i 50 årslag og fikk jeg æren av å lage bursdagskaken til jubilanten :)
Temaet til kaken falt tilslutt på kantareller, for det er hans store lidenskap om høsten å vandre rundt å plukke skogens gull. Pynten på kaken består av marsipan og sjokolade, mosen kantarellene vokser opp av var en utfordring og løsningen ble å presse grønn marsipan gjennom en potetmoser. På mange av bildene jeg fant på nettet så var det både kvist, barnåler og høstblader sammen mad kantarellene og føler at jeg har klart å representere det på kaken.

Sukkerbunnen jeg laget er enkel og jeg bakte 3 tynne lag ca 2 cm tykkelse.
Forvarm ovnen på 170 grader Celsius
og i en bolle pisker du 
5 egg
150 sukker 
hvitt til eggedosisen er så tykk at du får topper som står av seg selv
sikt så inn
150 g hvetemel
1 ts bakepulver
og vender dette forsiktig inn i eggedosisen.
Jeg helte røren i en langpanne og om dere ser er røren ganske stiv.
Baker dette på nest nederste rillle i ovnen i ca.12-15 minutter, bunnen er tynn så hvis du baker den for lenge blir den altfor tørr.
Kaken er fylt med krem, bringebær og naturlig lett bringebærsyltetøy fra Nora
Det gikk med 4 store føtekartonger, 2,5 kilo Pals marsipan(Brukte 3 kg), 1 kilo bringebær, 3/4 krukke syltetøy og 1/2 plate sjokolade.
Noen spurte meg hvordan jeg fikk marsipanlokket så glatt og fin og svaret på det er å bruke mye krem på utsiden av kaken og lage marsipan lokket mer enn akkurat stor nok. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...