lørdag 21. april 2012

Sago drikke eller Bubble tea

Jeg leste nettopp om denne drikke i A-magasinet, en drikke som jeg ble kjent med på ferie til Filippinene for første gang i 1976 og drikken ble solgt på gaten av gateselgere. Sago som det heter på filipinsk og utales sa-ggå  med kort å, er utvunnet fra 
sago palmen og den norske varianten er laget av potetstivelse, så de må ikke forveksles og heller ikke med tapiokaperlene.
Den klassiske drikken på Filippinene lages på vann, urafinert rårørsukker eller palmesukker.
Sago perler er ikke så lett å få tak i her, så jeg måtte bruke tapioka perler, det er de runde kulene over, palmesukker og 1/2 vaniljestang.
Bubble tea fra Taiwan lages på tapioka perler
Jeg vil bare vise til en av mine barndomsferieminner, drikken er faktisk mere forfriskende enn den høres ut som, den har en særegen søtsmak og er veldig deilig på en varm sommerdag:)
Kok vann i en stor gryte på full varme og når det bobler

Har du i tapioca perlene og når alle perlene flyter opp til toppen senker du varmen til medium varme, sett på lokket og la dette stå i 20minutter 

Slå ned varmen til det laveste og legg til 1/2 bit med palmesukker. Sett på lokk og la dette stå i 20minutter til og da skal det være ferdig. 
Dette er hva jeg har fått beskjed om tidligere men jeg måtte bruke 40 minutter på det siste stadiet.
Ha de i et dørslag og skyll i kaldt vann
Så kokte jeg opp 1,5 liter vann hadde oppi en sånn halvkule med palmesukker
vaniljestangen som er snittet på langs og 1 ss med melasse, hvis den blir for søt for deg ha i mer vann eller legg til søtningstoff etter ønske

Når perlene er ferdige skal de se slik ut.
Man har disse i en i et glass, så knuste isbiter og tilsllutt har man i palmesukker/melasse og vanilje vannet  og da er det bare å drikke:)
Du kan også bruke andre smaker til drikken din og lar du perlene stå i en bringebærlake foreksempel vil de ta til seg bringebærsmaken til en mer bær lignende drikke. Mango(helst pakistansk), sago og melk er en annen god variasjon. Mulighetene er mange, så det er bare å eksprimentere.

3 kommentarer:

  1. Hei! Hvor kjøpte du tapioka perlene? Har lenge tenkt på å lage boba tea, men vet ikke hvor jeg får kjøpt perlene!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Dee de er å få kjøpt i innvandrerbutikkene i Norge

      Slett
  2. Den er veldig lett å lage, dere kan mikse med frukt også

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...