fredag 13. april 2012

Ris med hirsefrø

Ris trenger ikke å serveres som bare ren ris, man kan gjerne blande og få en fargerik ris med andre næringsstoffer.
Her har jeg brukt vanlig jasminris og hirsefrø.
 til oss 6 bruker jeg 2 dl ris og 0,5 dl hirsefrø som jeg koker opp på vanlig måte.
 Husk bare å skylle av risen før du koker den, jeg skyller risen i kaldt vann 3-4 ganger eller til vannet er klart.

Hirse var lenge brukt som næringsmiddel i Europa og jeg mener å ha lest ett eller annet sted at det muligens er den første kornsorten mennesket begynte å dyrke. På 1800 tallet ble den utkonkurrert av poteten.

Næringsverdi pr. 100 g hirsefrø
Energi 1455 kJ (348 kcal)
Protein 11 g
Karbohydrater 69 g
Fett 3 g
Kostfiber 3 g
Natrium 5 mg
Jern 5 mg
Kalium 220 mg
Magnesium 100 mg

Trykk HER så kommer du til en annet innlegg med en annen type ris







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...