søndag 13. november 2011

Tante Ruths kake

Denne kaken var min manns favorittkake da han var liten, derfor ville Hanna bake denne i dag for sin far siden det er farsdag
Sukkerbrød bunn med sjokoladeglasur.
Jeg har aldri smakt tante Ruths kake, men jeg har blitt forklart hva glasuren inneholder.

Til glasuren til denne kaken brukte vi 
200 g dronning kokesjokolade
200 g smør
som vi smeltet på medium varme og blandet inn
200 g melis
vispet godt og hadde i 
1 egg
glasuren er ferdig når den tykner.
Delte kakebunnen i to og hadde litt av fyllet  i midten og helte resten på toppen av kaken.


Sukkerbrød til rund form 26 cm.
6 egg
180 g (2 dl) sukker
180 g (3 dl) hvetemel
1/2 ts bakepulver

Pisk egg og sukker til stiv eggedosis. Sikt på hvetemelet med bakepulver. Skjær melet forsiktig inn i eggedosisen med slikkepott. 

Fyll røren i smurt form. Stek på 160 grader i ca. 35 minutter, på nederste rille til sukkerbrødet er pent gyllent og godt hevet. 

Avkjøl kaken i formen, hvelvet på plate eller rist.

2 kommentarer:

  1. Går det å bruke vanlig kokesjokolade til glasuren?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det kan du.
      Jeg bruker det jeg har liggende hjemme. Årsaken til at jeg ikke har skrevet noe type sjokolade, er at jeg synes personen som baker skal kunne velge selv.
      Hva med krokansjokolade, noen av de nye premiumsjokoladene til Freia med smak eller Valhrona osv. Den type sjokolade du bruker setter preg på kaken:)
      Mvh
      Liza

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...