onsdag 16. november 2011

Seigmenn/hjerter

Denne oppskriften kom jeg over i et ukeblad for 17 år siden hjemme hos svigermor, tenkte dette ville være fint å legge til i noen av julekurvene. Men barna har kommet meg i forkjøpet igjen, lurer på om de fyser på noe godt og siden det er tomt så lager de selv, driftige, men er litt usikker på om jeg liker det.

De la geléen i fryseren for at det skulle stivne fortere, orket ikke å vente til i morgen. Så måtte jeg jo ta bilder for dem.








Du gjør koker opp
1 kg sukker i 3,5 dl vann
til alt sukkeret har løst seg opp, trekk til siden og i egen bolle blander du 
1 dl vann
100 g gelatinpulver
bland godt sammen til det er så godt som oppløst.
Ha denne blandingen i sukkerblandingen og rør rundt over svak varme.
Tilsett deretter
4 ts sitronsyre
smakstilsettning og fargestoff etter ønske.
Barna brukte eple/grønn og jordbær/rød

Hell over en plate med oljet bakepapir og la den stivne.
Husk å bruke en olje med lite smak, druekjerne olje er fint til dette

ca. 200 sukker (til å ha utenpå)


3 kommentarer:

  1. Hei, hvor får man kjøpt de små mannsformene som du har brukt til seigmannen? Jeg har undersøkt mange steder. Og det eneste jeg finner av mannsformer. Er pepperkakemannsform. Et raskt svar hadde vært flott og blir satt stor pris på...

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anette
      Det er en liten pepperkakemann form. Har du undersøkt hos Cacas?
      Husker ikke hvor min er fra, den er kjøpt inn for over 15 år siden.
      Mvh
      Liza

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...