mandag 28. november 2011

Thanksgiving 2011



Første lørdagen etter Thanksgiving  har vi alltid en stor middag.
I år var vi 15 til bords og jeg klarte å servere 5 retter med vente- og hvilerett.
Denne middagen begynte som en tradisjonell amerikansk thanksgiving middag med kalkun og stuffing, sweetpotatoe pie osv, men etter en middag på en finere restaurant i Oslo for 11 år siden utfordret jeg meg selv til å lage en flereretters middag og at maten var ferdig på tallerkenene når rettene ble servert.
Dette er første gang jeg har tatt bilde av maten ellers har jeg en bok hvor jeg har skrevet ned alt sammen.

Venterett 
Möet & Chandon champagne

Forrett 1
Gratinert hummer
Möet & Chandon champange
Jeg sparte på en som jeg skulle ta bilde av senere, men den var det noen som spiste opp dessverre:( men den ligner veldig på denne, penere dandert vel å merke:)

Forret 2
med kamskjell, blåskjell, hummer, breiflab og laks
Möet & Chandon Champagne

Forret 3
Confit de Canard, med grønnebønner og syltet løk
Tommasi Ripasso Valpolichella

Hvilerett
Hylleblomst slush

Hovedrett
Kyllingbryst rullade med parmaskinke, basillikum, mozzerella pakket inn i kyllingfarse men pesto og trøfler
Rødløk, rødkål og pære kompott med aspargess og romanesko
Tommasi Ripasso Valpolichella

Dessert
Hvitsjokolade pannacotta med pasjonsfrukt, brownie med pecan og kokos toffee og 23 karat bladgull, vanilje is med jordbær og bringebær coulis
kaffe avec

Oppskrifter kommer etterhvert

En liten kommentar/morsom historie til slutt, jeg hadde avtalt med de eldste barna at de skulle få tjene seg noen ekstra lommepenger hvis de ville hjelpe til med å servere under middagen og rydde av. Mine ambisjoner ble litt for store siden jeg ikke begynte å forberede til denne middagen før litt tidligere på dagen og bordet skal dekkes osv, mor blir ofte stresset og blir en Gordon Ramsey på kjøkkenet,
barna fikk sparken og kastet ut av Hells Kitchen, Det var nr 2 på 15 som kalte det Hells Kitchen.
Men før det hadde eldstemann på 16 pusset sølv og nr 2 dekket på etter mors nøye anvisning, alt skulle stå på rekke og rad i en stram linje. De er flinke

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...