tirsdag 3. mars 2015

Sprø og seige ris og sesamboller, Butsi butsi eller Bánh cam



Da er det asiatisk igjen på bloggen, jeg tror du må være asiat for å like denne snacken:) Dette er en snack som opprinnelig er kinesisk, men er populær over store deler av asia.
Min far pleide å kjøpe disse i en butikk i Oslo da jeg var yngre, jeg likte den sprø, men samtidig seige skorpen på disse friterte bollene. Bollene er hovedsaklig laget på noe som kalle gutinous rice flour og det er derfor de blir seige.
Friteringen gjør bollene sprø, men normalt ikke så lenge når man  bare bruker ris mel. Jeg har funnet flere oppskrifter hvor det også brukes potetmos i deigen for å gjøre dem ekstra sprø og potetmosen gjør at de bevarer sprøheten lenge etter friteringen. Disse bollene er oftest fylt med mos av søtet mungbønner, men jeg er ikke så glad i det fyllet, jeg har fylt mine med oransj søtpotet som jeg har dampet, most og formet til små kuler.

Her er en liten youtube snutt jeg fant som viser hvordan du lager dem. hun laget de fineste jeg fant nett


Deig

250 g glutinous rismel
(det har ikke noe med gluten å gjøre, risen er en klissete type ris)
2 ss vanilg rismel
50 gram potetmos
4 ss sukker
1/2 ts sukker
2 dl varmt vann
hvite  sesamfrø

Fyll
1 mediumstor søtpotet dampet, most og formet til kuler 2,5-3 cm i diameter.

Lag fyllet først

Bland alle ingrediensene sammen i en bolle og elt deigen til en smidig deig som slipper bollen.
Dekk til deigen og la den hvile litt.
Ta litt deig som er litt større enn fyll kulen, klem dem flate og legg en søtpotetkule i midten og klem igjen deigen. Husk at det skal være minst mulig luft mellom fyllet og bollene.

Rull bollene i sesamfrø og når du har laget ferdig bollene  så er det bare å fritere dem.

Husk å frittere på medium til svak varme  ellers så får du svidde boller som blir veldig mørke før de begynner å flyte opp, De bakerste på bildet under er svidde utenpå og rå inni.
Når bollene begynner å flyte opp er de nesten ferdige, friter dem til de blir gylne i fargen.








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...