tirsdag 17. mars 2015

Kokos og søtpotet cupcakes med frukt frosting

Er du glad i kokos og samtidig sunt? Da er denne kaken noe for deg.



 Jeg hadde veldig lyst på kake og vurderte frem og tilbake om jeg skulle bake eller ikke.
Avgjørelsen falt på ikke, det er ikke så bra for meg. Men så tenkte jeg at jeg kan jo bake en med ingredienser som ikke vil øke blodsukkeret noe særlig pg da begynte hjernen å kverne. Testet ut ingrediensene med en vanlig cupcake oppskrift hvor det er like mengder med alt, men det fungerte ikke og fikk noen faste og smulete kaker.
Første forsøk

Da måtte jeg prøve å tenke ut hva gikk galt. Koks mel er ganske mye tørrere enn vanlig mel så jeg måtte ha i mer veske. Kakene var tørre og smulete, så ikke nok egg. Løsningen ble å lage den en gang til. Kakene ble bedre og passe søtet, frostingen er ikke tilsatt sukker.

Til 12 vanlige muffinsformer
1,25dl rå cocosolje
1,25 dl cocosblomst sukker
2 ss Yacom sirup eller agave sirup
3 egg
2 nøytral olje. en som ikke er sterk på smak.
1 dl kokosmel
1 dl kokosmasse
1/2 ts bakepulver
1 dl revet søtpotet

Visp cocosolje og kokosblomst sukker sammen tilsett sirupen og eggene, visp i noen minutter.
Dette blir ikke en luftig masse om man bruker smør og sukker.
Visp inn oljen og resten av ingrediensene,

Fordel røren i muffinsformer med en cupcakeskje/iskuleskje
bak kakene midt i ovnen på 200 C i 15 minutter.


Fruktkrem
4 modne bananer(gule, ikke overmodne)
1 moden avokado
1/2 søt opphakket mango
1/2 lime
2 pasjonsfrukter
Frysetørket bringebærbiter/kan bruke ferske eller jordbær
Mango skåret i små terninger.
Strimlet/revet limeskall

Mos bananene, avokado, mangobitene og lime i en blender eller foodprossessor  til en myk masse.
Ha den i en sprøytepose med tut og lag topper på muffinsene.
Pynt med resten av ingrediensene.
Problemet med denne kremen er at både banan og avokado oksiderer veldig raskt og lime juicen hjelper ikke noe særlig.
Min konklusjon er om jeg laget en sjokolade fruktkrem i stedet, da ville ikke oksideringen synes. 
Banan og sjokolade er jo en god smakskombinasjon, men det får bli neste gang.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...