søndag 22. mars 2015

Caramel Corn, sprøtt, søtt og enkelt

Søt, crunchy og lett salte og ikke minst lett å lage hjemme. Karamelpopkorn er lett å bli hekta på og siden det er så lett å lage, er det ikke umulig at du kommer til å lage dette noen ganger.



150 g smør
2 dl hvitt sukker
2 dl brunt sukker
1 ts vaniljeekstrakt
1/4 ts salt
1/2 ts natron
2 liter ca. 80 g ferdigpoppet popkorn

Ha smør, sukker, vaniljeekstrakt og salt i en tykkbunnet kjele og smelt alt på medium til sterk varme.
Rør jevnlig til alt sukkeret har smeltet.
Tilsett natron, rør rundt og ha i popokornene.
Rør rundt i kjelen for å blande knekken og popkornene.
Jeg jobber gjerne med lateks hansker på meg for da kan jeg bruke hendene.
Mens blandingen er varm ha den på en bakeplate dekket med bakepapir og fortsett å blande med hendene til alt har stivnet.

Har du lyst til å gjøre litt ekstra med dem, smelt gjerne sjokolade og bland inn Karamellkornen.
Husk å temperere sjokoladen.
Jeg har brukt 200 g hvitsjokolade som jeg har smeltet over vannbad med frøene av 1/2 vaniljestang.
Temperer sjokoladen og bland inn godteblandingen til alt er dekket.


Da er det bare å nyte og kose seg.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...