tirsdag 20. januar 2015

Sweet chili sauce

Kjøper du sweet chilisaus eller lager du selv?
Etter googling og eksperimentering har jeg kommet frem til denne oppskriften.
Styrken er veldig varierende for det kommer an på chiliene du bruker.



Jeg har brukt

150 g chili
Hvis du vil kan du redusere mengde chili og erstatte det med smakspaprika for å gjøre den litt mildere.
2 dl hvitvis eddik
2 dl sukker
4 ss fish sauce
3 ss sherry
4 fedd presset hvitløk
2-3 ts maisennamel rørt ut i litt kaldt vann

For å få sweet chilisaus utseende renset jeg først all chilien og la frøene i kaseerollen jeg skulle koke sausen i, deretter finhakket jeg chilien og hadde den i kaserollen.

Bland resten av ingrediensene med chilien og kok opp, når blandingen koker setter du ned temperaturen til medium varme og la blandingen småkoke i ca. 10 minutter. Stå litt unna under denne prosessen, eddiken og chilien er virkelig nese rensere.

Reduser varmen og ha i den utrørte maisennamelet under omrøring og fortsett å røre til sausen tykner ca. 2 minutter
Ta sausen av varmen og smakstest den. Du skal først smake søtt, så surt, så hete og salt toner. 
Er den ikke søt nok, er det hbare å ha i litt ekstra sukker. Ikke sterk nok, så ha i mer chili.

Ha sausen i en steril flaske for oppbevaring, eller bruk den med en gang.
Her har jeg stekt opp noen fiskenuggets fra Lerøy som jeg fant på Kiwi.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...