søndag 25. januar 2015

Bulgogi


Bulgogi er en populær rett i Sør Korea og blant de vestlige som bor der. Jeg husker første gangen jeg fikk smake på denne retten var på hotellet vi bodde på da vi flyttet til Sør Korea i 2007. På hotellet var retten et fast innslag ved frokost buffetten.


Når man er ute å spiser dette på en typisk koreansk restaurant grilles den på en spesiell plate over glødene kull, noen ganger på en gassgrill.
Egentlig er vel bulgogi grillet marinert kjøtt, men denner her er av tynnskåret kjøtt og blir vanskelig å grille på vanlig grillrist.
Jeg har ikke noe grill jeg kan bruke innendørs, så jeg kjøttet i en varm stekepanne.
Det er vanlig å spise dette på salatblader med tilbehør som kimchi, men den kan spises med ris og en god salat ved siden av.

1 kg tynt skåret kjøtt
Jeg har brukt entrecote

Marinade
1 dl most pære
1 dl eplemos
0,5 dl løk pure
4 fedd presset hvitløk
1 ts finrevet ingefær
2 ss soyasaus
2 ss brunt sukker
1 ss riseddik
1 ts sesamolje
2 stilker vårløk
1 revet gulrot.


Ha alle ingrediensene i en blender utenom gulot og vårløk og mos alle ingrediensene til en pure.
Snitt vårløken og riv gulroten
Bland kjøttet, marinaden og grønnsakene i en bolle og la blandingen stå 3 timer eller over natten i kjøleskapet.
hvis du har den i kjøleskapet så ta kjøttet ut slik at det blir romtemperert før du steker den.

Da er det bare å steke opp kjøttet eller grille det.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...