torsdag 1. januar 2015

Lakris flødeboller

 Godt nyttår kjære lesere.
Årets første innlegg er noe jeg laget i går, noe som skulle være ekstra munngodt på dessertbordet,
Lakris flødeboller.
Finnes det et godt norskt navn for flødeboller? 
På google translate fikk jeg opp snøballer, jeg har aldri hørt det ordet bli brukt for kokosboller.


Uansett, da jeg var en tur innom Sten og Strøm magasin i Oslo for å inspisere den nye matavdelingen kjøpte jeg litt lakris produkter fra Johan Bülow. Jeg elsker lakris, spesielt salt lakris og jeg hadde spist den saltlakris sirupen rett ut av burken hadde det ikke vært fordi jeg er diabetiker. Ooops, det er kanskje litt vel mye sukker i denne oppskriften. Å vel, det var til nyttårs dessertbordet og så skulle jeg ikke spise alle alene.
Til denne oppskriften trenger du:
5 plater gelatin
0,5 dl vann
2-3 ts salt lakris sirup
2 ts lakrispulver
200 g lakrisparsipan
4 eggehviter
250 g sukker
200 g sjokolade
Legg gelatin platene bløt i iskaldt vann, klem vannet av platene og smelt dem i en liten kasserolle i 0,5 dl vann over svak varme. Når all geleen er smeltet tilsetter du lakrissirupen og sett kasserollen til side og lar massen avkjøle seg, 
 Skjær ca. 3 mm tynne skiver av marsipanen. Du kan bake marsipanen midt i ovnen på 180 C i ca. 5 minutter, husk å legge dem på en bakepapir kledt plate. Du kan også bruke marsipanen som den er uten å bake den.
Gjør klar en sprøytepose med ønsket tut.
Visp eggehviten til den begynner å bli stiv. For best resultat begynner du å vispe på lav hastighet og øk hastigheten gradvis, du ønsker å slå inn mest mulig luft i eggene.
Tilsett sukkeret litt og litt og sikt inn lakrispulveret.
Når eggehviten er stiv tilsetter du den avkjølede gelemassen mens du fremdeles visper.
Ha skummet i sprøyteposen og sprøyt topper på marsipanskivene. Dette stadiet kan være kinkig for du vil at geleen skal ha stivnet såpass at massen holder formen når du sprøyter den ut, men du vil ikke at den skal stivne helt for da blir den vanskelig å sprøyte i fine topper.
 Sett toppene i fryseren mens du smelter sjokoladen som du skal trekke dem med.
For best resultat er det best om du tempererer sjokoladen etter at du har smeltet den over vannbad.
Har du ikke en stenplate kan du gjøre det på en bake plate eller på en tallerken.
Smør sjokoladen frem og tilbake på en stenplate for at sjokoladen skal samle seg igjen, få alle molekylene på rettplass så å si. Sjokoladen er ferdig temperert når den den føles kjølig på underleppen og fremdeles er flytende.
Ha sjokoladen i en bolle og ta frem toppene som ligger i fryseren og dypp dem i sjokoladen en og en.
Jeg la toppene i sjokoladen sidelengst og rullet dem med en gaffel. Jeg dekket bare skummet og siden av marsipanen. Sett de sjokoladekledte toppene på et brett med bakepapir og la sjokoladen stivne.
Dryss gjerne litt lakrispulver over til pynt.
Noen lager disse skumbollene med italiensk marengs eller som noen kaller det angel feather icing. men det synes jeg blir altfor søtt og ikke like luftig.


Ingredienser
2 eggehvite
170 gr sukker
1 dl corn syrup(glukose sirup)
2 ss. vann
1/4 ts kremortartari
2-3ts lakrissirup eller lakrispulver

Ta alle ingrediensene i en bolle hvid du velger å bruke sirup. Varm bollen over vannbad. Når vannet begynner å koke begynner du og mikse blandingen med en håndmikser. Miks helt til du ser det blir luftig og fint.Ta bollen bort fra kjelen og miks dette videre. Jo lengre du mikser jo stivere blir den. Når massen har blitt stiv tilsettes lakrispulver på dette stadiet hvids det er det du velger å bruke. Sikt pulveret inn mens du mikser. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...