torsdag 8. januar 2015

Rydde i kjøleskap og fryser suppe, brokkoli, blomkål og gulrot

Hvor mye koster en posesuppe og hvor lang tid tar et å lage den eller hvor næringsrik er den?
Jeg har ryddet litt ut av kjøleskap og fryser og benyttet meg av rester. Utgangspunktet i denne suppen er rimelig og blir fort dyrt hvis du skal kjøpe inn alt, men har du rester som du eventuelt ville kastet, ja da blir suppen billig. Da jeg satte i gang med suppen var jeg også litt bekymret for fargen grønn, hvitt og oransj most sammen til en røre, det kunne bare ikke bli bra. Vel, som dere ser av det øverste bildet så ble det ikke så ille, suppen fikk fargen som gul ertesuppe. Jeg tenker at med grønnsakene som utgangspunkt så kan man bruke all slags ingredienser for å få en god suppe. Jeg har lagt med oppskriften på hvordan jeg laget denne, men når jeg ser på bildet så kan jeg forestille meg andre ingredienser også.
Hva med kokosmelk, kyllingbiter, kurrypate og thai basilikum?

Suppe til 4 personer


1 ss smør til steking
1 grovhakket løk kr. 3,-
1 pose meg brokkoli-, blomkål- og gulrotblanding ca. kr. 15,-
1 l kyllingkraft eller vann og buljong
2 dl hvitvin, kan sløyfes
1,5 dl fløte/melk/creme fraishe
2 never med revet ost
1 pk bacon kr. 20,-
Skinkebiter kr. 20-30,-, bruk det du har
pepper
revet parmesanost, kan sløyfes
gressløk, kan sløyfes

Server med
Flatbrød, brød, knekkebrød eller kjeks
Smelt smøret i en gryte og blanke løkbitene.
Ha kraft/vann og buljong og grønnsaksblandingen i gryten og kok opp til grønnsakene er møre.
 Mos alt med en stavmikser eller en blender til en myk blanding
Ha i hvitvin og kok opp, når blandingen koker skru ned varmen til medium.
 Tilsett fløte og ost og la dette småputtre til osten har smeltet.
Hvis suppen din blir veldig vannete kan du tilsette 1 ts maisennamel som du har rørt ut i litt vann, men husk å koke opp suppen igjen og rør mens du lar den tykne.

Hell suppen i boller og server med skinkebiter, bacon, revet parmesan, pepper og hakket gressløk.

Har du vin rester kan det være lurt å fryse den ned og bruke vinen i matlaging når du har behov for den. Frys gjerne ned i 0,5 eller 1 dl porsjoner.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...