onsdag 21. januar 2015

Borsjtsj, russisk rødbetsuppe

Det første jeg tenker på når jeg ser ferske rødbeter er Borsjtsj, en herlig rød russisk suppe. En fantastisk vintersuppe som liver opp hverdagen med sin vakre farge.
 Servert med rømme og et par skiver godt brød passer den både som forrett og hovedrett.

4 porsjoner



400 g rødbeter
100 g poteter
1 stk løk
1 båt hvitløk
1/2 dl olivenolje
1 l god kraft
1 dl tomatpuré
1 ts sukker
1 ts salt
1 ts pepper
Tilbehør:
4 ss lettrømme eller creme fraiche
fersk persille
godt brød


Finhakk løken og hvitløken. Skrell og skjær rødbeter og poteten i små biter.

Ta en kjele og tilsett olivenolje, løk, rødbeter og potet. Stek i 4-5 minutter.
Tilsett vann, kjøttkraft/buljong og tomatpuré. La suppen småkoke under lokk i ca. en time til grønnsakene er helt møre.

Mos innholdet i kjelen med en stavmikser eller hurtigmikser. Varm suppen opp igjen og smak til med sukker, salt og pepper.

Server rødbetsuppen varm med rømme, et dryss med persille og godt brød

2 kommentarer:

  1. Denne suppen er noe av det beste jeg har smakt, og opplevelsen rundt setter nok også sitt preg på at jeg minnes den med slik glede. Etter en ti timers biltur fra Kiev, kom vi endelig fram til landsbyen som var målet for turen vår. Klokka var da cirka tre på natten. Overveldet av inntrykk fra den fattige, ukrainske landsbygda vi hadde sett underveis, ble vi tatt fantastisk imot midt på natten av familien vi skulle besøke. Da vi kom inn i stua, ble vi møtt av et bugnende matbord, med utallige retter, der denne suppen var det første vi fikk servert. Den var fantastisk.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne
      Jeg kan tenke meg at opplevelsen og maten var fantastisk.
      Klem
      Liza

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...