torsdag 29. januar 2015

Pasta salmone affumicato

Jeg: Hva vil dere ha til middag?
Sønn: Pasta carbonara.
Jeg: Men det er fredag og vi skal jo ha fisk.
Sønn: Hvorfor spør du da?

Mamma laget en pasta carbonara etterligning med røklaks og en enkel hollandais lignende saus.



Jeg: Hva synes dere om salmonara?
Barna: Seriøst mamma salmonara.

Jo jeg er enig i at det kanskje ikke er det beste navnet.

Fra Wikipedia-
carbonaro, som på romersk dialekt betyr kullbrenner eller kullhandler. Det kunne også ha sammenheng med de hemmelige revolusjonære selskapene på 1800-tallet som kaltes Carbonariene. Imidlertid finnes det ingen kilder før andre verdenskrig hvor retten er beskrevet. En teori er derfor at retten har oppstått som en fusjon av italiensk spaghetti og amerikansk egg og bacon da Roma ble okkupert av de allierte i 1944.> 

Jeg kalte det like så godt Pasta salmone affumicato. Forsøkte å google hva en som røyker fisk heter på italiensk og tenkte jeg kunne kalle retten noe men fiske røyker, men kan ikke språket så jeg ble ikke så klok på det.
Det ble så enkelt som pasta røkelaks.

500 g pasta
300 g røklaks
100 smør
4 eggeplommer
3 dl matfløte
1 sitron, juicen
1/4 terning fiskebuljong
Litt dill tørket eller fersk.
4 stilker vårløk

Kok pasta etter anvisning på pakken. 
Skjær røklaksen og vårløken i tynne skiver 
Ha smør i en kasserolle og smelt på lav varme, ta av varmen og tilsett eggeplommene mens du visper.
Tilsett fløten under omrøring og kok opp forsiktig på medium varme, visp blandingen til den tykner.
Hell i sitron juicen og ha i fiskebuljongen og dill mens du rører. Husk å aldri øke varmen til mer enn medium og da burde du røre hele tiden. Skal du la sausen stå er det best om du setter ned varmen til det laveste eller sette kasserollen til siden.

Sil av pastaen når den er ferdig.
Ha pastaen i gryten igjen og hell over sausen.
Blir det for tørt så ha i litt fløte eller melk mens du rører i gryten.
Fordel pastaen på tallerkener og ha på røkelaks og vårløk, dander gjerne med noen tomater.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...