onsdag 8. februar 2012

Flesk og duppe

Første gangen jeg smakte denne retten var på Kafe Everts På Jeløy i Moss like ettter at filmen Elling ble vist på TV for første gang. Jeg ble veldig nysgjerrig på hva det var som fikk Elling til å gå bananas i filmen.
Mor og tre barn gikk forbi Kafeen en sommer dag og skiltet med flesk og duppe lyste mot oss. Mor ble dratt inn i kafeen som en binders mot en stor magnet. Vi benket oss rundt et bord med store forventninger til retten som skulle komme og vi var nesten som Elling, ihvertfall mor;) Flesk og duppe ble en av eldsteguttens favoritter og jeg syntes det var godt også, derfor lager vi det med jevne mellomrom.

I dag var det gutta på 12 og 15 som lagde middag etter mors instrukser over telefonen og da jeg var hjemme en liten tur før jeg hentet minstemann i barnehagen.

Gutta fikk beskjed som følger.
Kok poteter
Stek flesk/bacon
Kok grønnsaker :
De kokte kålrabi, gulrot biter og erter, de hadde litt salt og smør i kokevannet og da det var mørt hadde de litt kålrabistappe pulver for å tykne kokevannet.
Lag saus:
Det ble vanlig Toro hvitsaus, pluss 3 ss av stekefettet
resultatet ser dere øverst

For 3 år siden fikk jeg til bursdagen min et gavekort hvor 15 åringen(da 12) ga meg middag 1 gang i uken i 6 mnd. Tenk han skulle lage for meg, var ikke det herlig og det ble som oftest på pasta dagen:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...