mandag 13. februar 2012

Bibimbap

Nå er det lenge siden vi har hatt koreansk og lengselen etter denne type mat kan komme med jevne mellomrom, i dag tenkte jeg vi skal ha Bibimbap som betyr blandet ris, men i en fornorsket versjon. Det er visse ingredienser som ikke er å få tak i Norge. Selv om det er velstand i Sør Korea i dag, har det ikke alltid vært sånn. Korea som nasjon har vært gjennom flere hundre kriger gjennom landet historie og har ikke startet noen selv. Med dagens situasjon hvor landet er delt i to lever Sør Korea som en liten øy der nedenfor Nord Korea, de har ingen fastlands forbindelse alt må bli fløyet inn eller fraktet med skip. Inntil for ikke lenge siden så måtte de nøye seg med hva naturen kunne gi dem og fremdeles kan man se eldre mennesker sanke det de kan av naturen som vi ikke ville sett på som mat, mye ugress for eksempel. Jeg måtte smile litt en dag jeg var på supermarkedet, for i grønnsaksdisken solgte de blant annet dagliljeskudd, jeg vet ikke hva de gjør med den og turte ikke å prøve. De spiser også utrolig mye rart fra sjøen.

Man kan egentlig bruke hva som helst i denne retten
Man severer ris i en stor bolle liten gryte og topper med ingredienser.
Min versjon i dag har jeg brukt
bønne spirer som jeg har saltet lett, helt littt sesamolje og sesamfrø over.
opphakket ristet sjøgressflak
forvellet strimlet gulrøtter
eggerøre
strimlet agurk
koreansk chilipepper saus
tynne skiver entrecote
Man rører rundt og blander alt sammen før man spiser.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...