søndag 7. oktober 2012

Smør vs beurre

I høstferien var jeg i Nice og tur til lokale butikker og supermarkeder er et must og i kofferten hjem denne gangen hadde jeg med meg smør. Jeg kjøpte smør av upasteurisert og pasteurisert melkeprodukter. 
Det var veldig mye smør å velge mellom og på det øverste bilde ser dere hva jeg hadde med meg pluss et par norske. Smøret må jo testes og sammenlignes, MEN he he, jeg oppdager at jeg har bare fått med meg usaltet og med havsalt, så sammenligning blir litt vanskelig.
Rørossmør, Tines saltet smør og havsalt smør fra Frankrike er like salte forskjellen er vel at de med havsalt knaset på på brødskiven. Å smake ved å spise fra en teskje merket man forskjellen ved at de vanlig saltede var jevnt saltet og de med havsalt merket du både usaltet og knasende saltet smør om hverandre, men som nevnt vanskelig å sammenligne. Godt smør var det uansett
Om de usaltede smør typene hadde jeg med en laget på upasteurisert melk, gjæret melke syrer, en med pasteurisert creme fraiche og gjæret melkesyrer og en laget på fløte og gjæret melkesyrer.
Den siste og tine var ganske like på smak og jeg kunne merke små forskjeller, men synes det er vanskelig å forklare. Den på upasteurisert melk var kanskje mildere og søtere på smak og den laget av creme fraiche var en anelse syrligere.
Jeg kan ikke si annet enn at jeg synes de alle var like gode:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...