lørdag 22. oktober 2011

Lørdagskos pizza, middag 22.10.2011

Neljes barnevennlige pizza
Oppskriften til en vellykket pizza er i hovedsak bunn, saus og oster.
Vi bruker tre forskjellige oster på vår pizza Mozerella, Norvegia og Cheddar.
Pizzasausen er enkel. 
Pizzasaus
1/2 løk finhakkes og freses i en panne med
1 ss olivenolje, til løken er blank
Så har jeg i 
1 boks med hakkede tomater
2 ss tomatpuree
1 buljongterning
og ønsket urter.
lar dette små putre på lav varme mens jeg lager pizza deigen.

Pizzadeig til tre pizzaer + en liten tynn en til minstemann
1 dl oliven olje
6 dl vann
varmes opp til litt over kropstemperatur
ha i 
1 pk tørr gjær
1 1/2 ts salt
1/2 ts sukker
rør sammen og ha i
750-800 g mel (spar litt til utbaking)
elt til en smidig seig, jeg elter i 15 minutter og lar den heve i ca. 45 minutter. Jeg slår av varmen på sausen på dette tidspunktet.
Kna deigen litt, del den i tre emner, og kjevl ut.
Ha på den lunkne sausen og ostene.
Jeg brute 1/2 pakke med Arla mozarella, like mye revet norvegia og den samme mengden cheddar.

Fyll, bruk det du ønsker og har tilgjenglig.
 Vi lagde en med bare ost, så den lille skulle spise, en med bare ost og skinke så nr. 2 skulle spise, en med ost, skinke, champingnoner til nr 1. og  en med ost, tynne skiver tomater, strimlet vårløk, champignoner, pepperoni og skinke til de alt etende.


Jeg serverte med hvitløksdressing og pizzasalat

Hvitløksdressing
1/2 beger creme fraishe og tilsvarende mengde Helmanns majones
6 fedd hvitløk presset/knust
1 stilk vårløk fin hakket
og bland godt og la den stå litt, jeg pleier å lage denne mens deigen hever.

Pizzasalat
revet kål 
1 ts sukker, salt, pepper og eddik
jeg tar denne på gefylen så det er vanskelig å oppgi mengde, for jeg smaker den til etter som jeg lager den.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...