søndag 30. oktober 2011

Hjemmelaget Oreos og Dots

Barna elsker disse kjeksene, men jeg har aldri klart å bli helt fortrolig med dem selv etter 4 1/2 år i USA.
Jeg synes ikke det er noe nevneverdig god sjokoladesmak på kjeksene og fyllet er bare søtt, i iskrem kan jeg synes det er ok, personlig liker jeg Sætres Dots bedre. Jeg kom tilfeldigvis over denne bloggen Smitten Kitchen som hadde en hjemmelaget versjon. Hvorfor ikke prøve den og se om jeg blir omvendt:)Litt om Oreos her



Forvarm ovnen til 190 grader celsius
i en food prosessor eller miksmaster blander du
3,2 dl hvetemel
1,25 dl kakaopulver
1 ts natron
1/2 ts bakepulver
2,5 dl sukker
Når alt det tørre er godt blandet
har du i
150 g smør
og når dette er godt blandet har du i
1 stort egg
bland videre til alt blir til en deig klump.
Jeg lagde en porsjon hvor jeg hadde, 4, dl hvetemel, 1 dl cacao og 1 dl melkepulver og 2 medium egg, ellers så er resten likt og fylte med sjokoladekrem
Her kommer det sære med meg inn, jeg veier deigkulene slik at de veier likt og blir like store,
legger de på et brett med bakepapir klapper de litt flate, 5cm mellom kulene og bak i 9 minutter.
Fikk hjelp av et par barnehender, 4 åringens:)

Avkjøl på en rist.
Fyllet
0, 65 dl romtemperert smør
0,65 dl rom temperert flott matfett/margarin
5 dl melis
2 ss vanilje ekstrakt
du kan sikkert bruke essens, men jeg synes ikke det blir det samme
Bland alt i en mikser til en myk og luftig krem.
Bruk en sprøytepose med rund tup og sprøyt på ca. teskje store dotter på baksiden av en av kjeksene og legg en tilsvarende oppå. For sjokolade kremen byttet jeg ut melisen med O'boy
Da blir det Oreos eller dots

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...