søndag 13. mai 2012

Stekt vårfagerhatt

Jeg synes det er gøy å sanke mat å finne herligheter i naturen som jeg kan bruke i matlagingen og noen ganger kan jeg gå helt bananas også. En høst for noen år siden fotalte min manns tante meg at de hadde vært på hytta si og plukket masse multer, det var fremdeles mange multer igjen da de dro hjem igjen. Jeg tok en rask avgjørelse og kjørte 4 timer med eldstemann opp til hytta og vi plukket i 4 timer og kjørte tilbake med flere liter med multer:)

I en ring på ca. 2 meter i diameter vokser denne soppen Vårfagerhatt i hagen, den er en god matsopp og jeg synes den er best å bare smørsteke.
Så mye har jeg sanket og de største hattene er på ca. 10 cm i diameter, så det er en god del sopp.
Deilig å finne slike herligheter i hagen uten å måtte gjøre så mye for å få noe godt :)

Jeg kuttet opp soppen i biter og stekte de i pannen med godt smør, saltet og pepret og serverte dette som tilbehør til maten.

2 kommentarer:

  1. Regner ikke med du har funnet multer nå??

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det var ment som en morsom historie over hvor idiot jeg kan være etter å sanke mat :)

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...